Derfor vil Arbeidstilsynet nå kontrollere at kommunestyrene ikke lar de ansatte lide overlast i omstillingsperioden, sier Østhagen.
HMS-arbeid må vente
- Vi vet at det ofte svikter i arbeidsmiljøet når det det skal omstilles, også i kommunene. Helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet har en tendens til å bli liggende nede mens man venter på at nye organisasjonsstrukturer skal komme på plass. Vi mener arbeidsmiljøet skal ivaretas også i en omtstillingsprosess, sier Østhagen.
Omorganisering for å spare penger er regelen og ikke unntaket. Alle gjør det, også kommunene i Nordland. Arbeidstilsynet har som mål å rekke over halvparten av kommunene i Nordland i løpet av 2004 for å ta opp temaet "omstilling".
Omstilling i kommunene i Nordland kan være kommunesammenslåing, konkurranseutsetting, endringer i ledelse, organisering og tjenestetilbud med strengere krav og mindre penger. Dette kan føre til helseskadelig tidspress og sykefravær.
Politikernes ansvar
Etter arbeidsmiljølovens § 4 er det kommunestyret som har det overordnede arbeidsgiveransvar i kommunen, men det er lett å glemme når man sliter med å få busdjettet til å gå i hop, sier Østhagen.
- Vi er opptatt av at kommunestyret har et ansvar for arbeidsmiljø når man fatter politiske bestlutninger. Kommunepolitikerne har plikt til å ta i betraktning konsekvensene for arbeidsmiljøet før de gjør vedtak, fastslår han.