– Det er trist at råvareprisen går ned mens bensinprisene og dieselprisene ikke gjør det. Det er ikke slik det burde være, sier nestleder Knut Jensen i NAF Bodø.
Billigere olje har så langt gitt seg lite utslag i drivstoffprisene her til lands. Det er synd, mener bilistenes organisasjon.
– Råoljeprisen har den seneste tiden falt veldig mye. Dessverre har ikke oljeselskapene fulgt etter, og kjørt sine ut-priser tilsvarende ned. Det skyldes selvfølgelig at de ønsker mest mulig profitt, fortsetter Jensen.
HENGER ETTER: Prisfall på olje har så langt gitt seg lite utslag på drivstoffprisene.
Foto: NRK– Har vært et tema tidligere
– Det er de store oljeselskapene som hele tiden justerer prisene etter hvordan lokalmarkedet er, sier forhandler Mikkel Sinclair Lyngar, som er franchisetaker ved en Statoil-butikk i Bodø.
Foto: Håkon Jacobsen / NRKDet er ikke alle som lar seg hisse opp over høye priser på bensin i Norge.
– Jeg har ikke tenkt så mye over det. Man må jo ha drivstoff, sier Petter Lauritsen, som tanker bilen sin på Statoil i Bodø.
Heller ikke forhandler Mikkel Sinclair Lyngar opplever at dette har vært et stort tema blant kundene.
– Dette har vært et tema tidligere, men jeg har ikke opplevd at kundene har klaget på prisene i det siste.
– Det er de store oljeselskapene som hele tiden justerer prisene etter hvordan lokalmarkedet er. Det eneste vi kan gjøre, er å kjøre rundt og sjekke prisene til konkurrentene, og justere oss deretter, sier Sinclair Lyngar.
– Mange årsaker
Bensinforhandler Tommy Andreassen på Esso i Bodø forteller at lokale bensinstasjoner tjener minimalt på bensinen.
Foto: Håkon Jacobsen / NRKBensinforhandler Tommy Andreassen på Esso i Bodø forteller at lokale bensinstasjoner tjener minimalt på bensinen, og at de som regel bare har pluss/minus 30 øre å gå på.
– Det er litt forskjellig fra selskap til selskap, men det er snakk om ører for oss i forhold til hva vi tjener per liter drivstoff.
Andreassen forteller at det er mange årsaker til at drivstoffprisene ikke har falt like mye som oljeprisen.
– Transportutgiftene har ikke gått ned, det har heller ikke raffinerikostnadene, for eksempel.
– Når råoljeprisen går ned, så får ikke det like stort utslag på drivstoffet på grunn av alle de andre kostnadene.
– Må bli kjappere til å sette ned prisene
Knut Jensen i NAF er klar på at det er oljeselskapene som må sette ned sine priser ut, før det får virkning på markedet.
– De må bli kjappere til å sette ned prisene, og ikke bare sette den opp, fastslår han.
– Hva kan forbrukerne gjøre?
– Vi må påvirke oljeselskapene og den generelle innstillinga de har, avslutter han.
REAGERER: Nestleder Knut Jensen i NAF Bodø.
Foto: Katrine Bragstad / NRK