Siden grensene i større eller mindre grad ble stengt av korona, har det vært en økning i etterspørsel både på kjøtt- og meieriprodukter.
Melke- og storfebønder Roger Stubb og Lise Bakken på Meløya i Nordland har sett seg nødt til å gjøre oppgraderinger for å møte etterspørselen.
– Tine, Nortura og Gilde ber oss produsere mer. Vi må være på hugget nå. Det er større etterspørsel. Senest i dag kom det sms fra Nortura om at vi må øke produsere mer kjøtt, sier Stubb.
Han sier de ikke lever «fett» av å være bønder, men at omsetningsøkningen merkes på bunnlinja.
- Les også:
- Les også:
– På melk er det cirka 5 prosent omsetningsøkning for vår del. Det er jo snakk om 250.000 ekstra omsetning, så det er jo pluss i boka. Det er også litt bedre priser på kjøttet, forteller han.
Tine: – Større etterspørsel enn vanlig
Kommunikasjonssjef Sindre Ånonsen i Tine bekrefter at de helt siden våren har hatt en økende etterspørsel etter meieriprodukter.
– Folk har vært hjemme, laget mat hjemme og spist hjemme. Det har også vært begrenset med grensehandel, som har gitt en høy vekst i dagligvare. Her har det vært større etterspørsel etter meieriprodukter enn det som har vært vanlig.
Hvordan tallene blir utover høsten, er han derimot mer usikker på.
– Vi ser at det enda er regionale smitteutbrudd. Det kan også komme nye restriksjoner som gjør at etterspørsel og handlemønster endrer seg igjen. Likevel er det grunn til å tro at vi fortsatt vil ha en høy etterspørsel etter dagligvarer.
Har investert i maskiner for 12 millioner kroner
Den økte etterspørselen har også gitt rom for oppgraderinger på gården i Meløy. Totalt har de investert for rundt 12 millioner kroner for å møte det økte produksjonskravet.
Dette har gitt rom for blant annet en ny melkerobot.
– Det er litt sånn vinn eller forsvinn. Samtidig møter det også kravene om en litt mer moderne arbeidsplass. Vi skal jo også være attraktive også. Det er vesentlig å få modernisert seg, sier Stubb.
Lise Bakken tilbringer dagene i fjøset sammen med Stubb. Hun mener oppgraderingen også har mye å si for helsa til de ansatte.
– Vi har helt andre arbeidsoppgaver enn før. Vi jobber veldig mye,men det er en annen type arbeid, sier hun.
Nortura: – Ufordringer med å få tak i nok
Nortura bekrefter i en e-post til NRK at forespørselen etter kjøtt har økt under korona-pandemien.
– Stengte svenskegrenser har naturlig nok ført til et økt dagligvaresalg her i landet. Samtidig har grillsalget vært høyere enn vanlig ettersom de aller fleste har feriert i Norge i sommer, sier kommunikasjonsrådgiver Marthine Haugen Petersen i Nortura.
På nettsidene sine, skriver Nortura blant annet at salget av grillprodukter fra Gilde og Prior har økt med 25 prosent denne sommeren.
– Vi har i sommer hatt utfordringer med å få tak i nok norsk storfe. Noe underdekning er normalt for denne årstiden, men dette ble i år forsterket som følge av korona. I tillegg til økt etterspørsel etter kjøtt, har økt etterspørsel etter norsk melk og ost ført til ytterligere redusert slakting og underdekning, sier hun.