Hopp til innhold

Ofotbanen på konkursens rand

Jernbaneselskapet sliter igjen. Jernbanetilsynet krever å få vite hvordan det står til med økonomien.

Ofotbanen.

TOGENE STÅR: Ofotbanen sliter med økonomien igjen, og så lenge krangelen med Autolink pågår står de fleste togene i ro.

Foto: NRK

Ofotbanen sliter for tiden tungt. 80 prosent av godstransporten har gått tapt etter at krangelen med Autolink førte til at Ofotbanen nektet å kjøre biltog.

Nå kjører Ofotbanen bare enkelte chartertog og et daglig persontog mellom Oslo og Stockholm.

Røde tall hele veien

Det var det store prestisjeprosjektet i Narvik som i 2001 ble registrert i Brønnøysundsregisteret. Ideen var glimrende, gjennom toglinja til Sverige kunne Ofotbanen AS frakte gods og folk til hele verden. Ofotbanen var Norges første private initiativ til kommersiell jernbanedrift, uavhengig av NSB-konsernet.

Men det gikk ikke på skinner. Ofotbanen startet opp med brukte, gamle tog fra Sveriges Jernväger, og slet allerede i begynnelsen med å betale regningene.

Kritisk til Ofotbanen

Regnskapene har stort sett vist røde tall, fra 2004-2006 på over 30 millioner kroner, og styremedlemmene har vært skiftet ut flere ganger.

En reddende kranglefant?

For over et år siden kom selskapet Autolink inn som reddende engel. Norges største bilfrakteselskap kom med en storkontrakt på frakt av over 600 biltog i året

Første tog med biler

Unionsexpressen

Fra åpninga av Unionsexpressen mellom Stockholm og Oslo.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

I april i år startet Ofotbanen Unionsekspressen. Storbytoget fra Oslo til Stockholm skulle bli selve flagglinjen.

Ny togrute til Stockholm

Togselskap får ikke godkjenning

Samtidig startet krangelen med Autolink, som gikk bak ryggen på Ofotbanen og startet sitt eget togselskap. Etter den tid har partene kranglet i Tingretten om tog, togradioer og lokomotivførere. Autolink saksøkte Ofotbanen etter at selskapet kjøpte flere lokomotiver fra jernbaneselskapet, der Ofotbanen fjernet togradioene i lokomotivene, slik at de ikke kunne kjøres.

Men i Tingretten tapte Autolink og ble nærmest kalt illojal av retten fordi de hadde startet sitt eget togselskap og rekruttert lokomotivførere fra Ofotbanen.

Ofotbanen fikk medhold

- Vi er ikke konkurs

- Vi var helt nødt til å vurdere alternative løsninger i tilfelle Ofotbanen skulle gå konkurs, sa administrerende direktør Lars Olsen i Autolink AS til for en uke siden.

- At vi holder på å gå konkurs er helt feil, svarte Terje Østensen, administrerende direktør i Ofotbanen.

Da nektet han at selskapet var bankerott. Men Ofotbanen har selv skrevet brev til leverandørene at de ikke klarer å betale regningene sine og sliter med likviditeten. Ei kredittvurdering fra Lindorf viser en halv million i ubetalte regninger

Sikkerhetsproblem?

Jernbanetilsynet har nå skrevet brev fordi de er bekymret for økonomien i selskapet. Tilsynet har bedt Ofotbanen redegjøre for økonomien, etter flere bekymringsmeldinger, blant annet det svenske jernbanetilsynet.

"Basert på de opplysninger vi har fått finner tilsynet grunn til å reise spørsmål ved om Ofotbanen AS oppfyller kravet til økonomisk evne og hvorvidt en eventuell svekket økonomi går ut over foretakets evne til å ivareta sikkerheten i tilstrekkelig grad."

Brev fra Jernbanetilsynet til Ofotbanen datert 16. juli 2008

- Dersom de ikke tilfredsstiller kriteriene for å beholde lisensen står de i fare for å miste den, sier direktør Erik Johnsen i Jernbanetilsynet.

- Mister de lisensen, får de ikke lov til å kjøre tog lenger.

Dårlig økonomi kan få selskapet til å fire på sikkerheten frykter tilsynet, som også er redd for at det kan bli et dårlig arbeidsmiljø blant de ansatte.

- Nå forventer vi at selskapet dokumenterer ovenfor oss at de har en god økonomi og en handlefrihet som gjør at de kan ta sikkerheten på banen på alvor, sier Johnsen.

Ofotbanen har også tidligere har vært i tilsynets søkelys.

Ofotbanen slurver med sikkerheten

Ingen avsporing - enda

Terje Østensen har hatt en utrolig overlevelsesevne som sjef i selskapet. Han har vært kippet ut, men kom inn igjen og nå er han administrerende direktør i selskapet.

Selskapet er ikke slått konkurs eller blitt slått konkurs og har tidligere klart seg gjennom flere økonomiske runddanser. Om flagglinjen i Narvik også klarer seg denne gangen, vil tiden vise.

Ingen i Ofotbanen ønsker å kommentere denne saken.