NRK Meny
Normal

Tjente nesten en million

Mens selskapet gikk over 20 millioner i underskudd for andre år på rad.

Terje Østensen

Terje Østensen, administrerende direktør i Ofotbanen blir 5. november dratt til Skifteretten av skattemyndighetene.

Foto: Pressefoto: Ofotbanen

- Dette har jeg ingen kommentar til, sier administrerende direktør av Norges første kommersielle jernbaneselskap, Terje Østensen.

I følge regnskapet for 2007 ble han betalt 981.660 kroner som daglig leder. Dette innkluderer også kollektiv personalforsikring.

Ofotbanen driver frakt av passasjerer mellom Oslo og Stockholm og noe godsfrakt, men er fratatt lisensen.

Starter nytt selskap

I dag ble selskapet begjært konkurs .

- Vi er nå i gang med å starte opp et nytt selskap, som skal ta over eksempelvis for Unionsekspressen mellom Oslo og Stockholm etter at vi mistet lisensen, sier Østensen til NRK.

Jernbanetilsynet er nemlig ikke fornøyd med den økonomiske situasjonen i selskapet, og har fratatt dem retten til å kjøre tog i Norge. Men nå kan selskapet gjenoppstå med de samme ansatte under navnet Ofotbanen Drift AS.

Full stopp for Ofotbanen

Krangler med minoritetseier

I 2007 betalte bilfrakteselskapet Autolink 13 millioner for en 40 prosents andel i Ofotbanen. Etter den tid har selskapene kranglet, blant annet om flere lokomotiver Autolink kjøpte av Ofotbanen.

Ofotbanen tok ut togradioene, som trengs for å kunne benytte togene lovlig. Etter både Tingrettsbehandling og Lagmannsrettbehandling tapte Ofotbanen, og måtte levere dem tilbake.

- Ikke drevet ulovlig

Ofotbanen

TOGENE STÅR: Men Ofotbanen har solgt materiellet sitt til sin største eier.

Foto: Pressefoto: Ofotbanen

I den oppdaterte revisjonsberetningen fra Hålogaland Revisjon skriver revisor at aksjekapitalen var tapt i januar og at det var vesentlig usikkerhet om mulighetene for videre drift.

Likevel avviser administrerende direktør Terje Østensen at selskapet har drevet 10 måneder ulovlig.

- Vi har ikke drevet for kreditors regning. Det er konflikten med Autolink som er skylda. Med sin blokkeringsmulighet som mindretallsaksjonær har de har stanset ethvert forsøk på å få ny kapital inn i selskapet, sier Østensen.

Ofotbanen på konkursens rand

23 millioner i underskudd

Jernbaneselskapet i Narvik gikk 20 millioner i underskudd i 2006, og blodrøde 23 millioner i fjor. Nå tar Østensen med seg de fleste ansatte over i et nytt selskap.

Men først håper Østensen at det ikke blir konkurs i skifteretten 5. november, slik kemneren krever.

- Det er jo fortsatt tid til å få samlet kapital.

- Hvor sannsynlig er det at Norges første kommersielle jernbaneselskap ikke er konkurs i november?

- Det er har jeg ingen kommentar til.

- Hvordan skal et nytt Ofotbaneselskap kunne drives med overskudd når dagens ikke har klart det?

- Det har jeg heller ingen ytterligere kommentar til.