Nypusset jernbanehistorie

Det 128 år gamle damplokootivet "Bifrost" er endelig tilbake på sin plass ved jernbanestasjonen i Narvik.

Det 128 år gamle lokomotivet blir forsiktig løftet på plass.

DYREBART: Det 128 år gamle lokomotivet blir forsiktig løftet på plass

Foto: Eirik Olsen

Etter seks måneders arbeid med å renovere lokomotivet, kunne Hans Martin Tollefsen fornøyd følge med på at "Bifrost" ble løftet på plass i dag tidlig.

Rustskader

De siste skruene blir skrudd på plass i døra på lokomotivet for å sikre at ingen klatrer inn i førerhuset. På noen meter skinnegang står "Bifrost" på utstilling for å vise en del av Narviks jernbanehistorie. Damplokomotivet kom til byen i 1901 og var i bruk som arbeidslok for LKAB fram til elektisifiseringa av Ofotbanen i 1923.

Dampkjelen som ble fyrt med kull.

KULLFYRING: Dampkjelen som ble fyrt med kull.

Foto: Mona Gingstad / NRK

Fram til 1962 sto loket og rustet helt til en gjeng frivillige NSB-ansatte forbarmet seg over det. Hans Martin Tollefsen var en av dem som tok den første oppussingen og som nå har gjort den foreløpige siste sammen med to andre pensjonerte NSB-arbeidere:

– Vi begynte i oktober i fjor høst og har jobbet nesten hver dag fram til påsken i år. Loket hadde mye rustskader og vi har skrudd av hytta for å renovere den. Så har vi malt platene og pusset messingen. "Bifrost" har vært transportert flere gangen med trailer blant annet til Svolvær og Harstad, og det har slitt på loket. Transporten på saltstrødde vegen samt lasting og lossing har gitt skader. Nå får vi håpe at det blir stående på sin plass, sier Tollefsen.

Video Oppussing av historisk lokomotiv

SE TV-SAK OM LOKOMOTIVET FRA 2009

Eneste i sin sort

"Bifrost" ble bygget av Nyqvist & Holm i Trollhættan i Sverige i 1882. Det veier 21 tonn og ble fyrt med kull.

– Svenskene har flere ganger vært på oss og ønsket seg "Bifrost" tilbake, men det har ikke vært aktuelt. Det er det femte loket i den fabrikasjonen og det eneste som er igjen fra den serien. Det har blant annet vært med på å trekke malmvogner som skulle til den første malmlasten med båt fra Narvik, sier Tollefsen.

Fantastisk jobb

Døra til hytta blir skrudd igjen for å unngå at folk klatrer inn

INGEN SKAL INN: Døra til hytta blir skrudd igjen for å unngå at folk klatrer inn

Foto: Mona Gingstad / NRK

morgen blir det satt opp tak over loket for å skjerme det mest mulig for vær og vind. Jernbaneverket eier "Bifrost" og finansierer forskjønningen av utstillingsplassen. Men den største jobben har pensjonistene gjort, mener fornyelsesleder i Jernbaneverket, Johnny Stenbak.

– De har gjort en fantastisk jobb med "Bifrost" og det meste kun på dugnad. Jernbaneverket har bygget selve utstillingsplassen med belegningsstein, skinnegang og takkonstruksjon. Jeg kan tenkt meg til at det kommer til å koste rundt en million kroner, sier Stenbak.

Det gamle loket står nå og skinner på Narvik jernbanestasjon til glede for narvikfolk og turistene. For Hans Martin Tollefsen ser det ut til at et livslangt engasjement nærmer seg slutten.

– "Bifrost" har vært renovert flere ganger, men nå tror jeg det er gjort for siste gang, sier entusiasten Tollefsen.

Tekniske data om damplokomotivet fra 1882

ÆRVERDIGE TALL: Tekniske data om damplokomotivet fra 1882

Foto: Mona Gingstad / NRK