Hopp til innhold

Nyetablerte bedrifter ringes ned av telefonselgere

Da Linn Lund registrerte blomsterbutikken sin i Brønnøysundregistrene, ble hun oppringt av selgere 25 ganger på to dager. Og hun er langt fra alene.

Brønnøysundregistrene - hovedinngangen

Å registrere seg i Brønnøysundregistrene, kan føre til en rekke oppringninger fra telefonselgere. Til høsten kan det komme nye regler.

Foto: Ole-Christian Olsen / NRK

– Jeg fikk ofte ikke vite hvor de ringte fra, og de påstod jeg hadde en eksisterende oppføring hos dem. Men det stemte ikke, sier Lund, og legger til at selgerne som regel ville selge katalogoppføringer.

Hun er ikke alene. Tømrer Espen Claussen skjønte fort at kunngjøringa hadde kommet i Brønnøysundregistrene.

– Jeg opplevde egentlig at andre visste at jeg hadde opprettet et AS før jeg visste det selv. Jeg skjønner at folk vil selge produktene sine, men synes at det å bli mast på via telefon er en uting, sier han.

– Plagsomt

Eirik Kollerøy i Bedriftsforbundet

Eirik Kollerøy i Bedriftsforbundet.

Foto: Pressefoto

Bedrifter har i dag ikke angrett eller reservasjonsrett, slik som privatpersoner har. Senioradvokat Eirik Kollerøy i Bedriftsforbundet sier dette er plagsomt for medlemmene deres.

– Det største problemet er at de kort tid etter registrering utsettes for en telefonstorm av selgere som skal selge alle mulige produkter og tjenester. Blant disse er det en stor andel aktører som kanskje ikke har et spesielt godt produkt, og noe er også ren svindel.

Tonje Hovde Skjelbostad

Tonje Skjelbostad i Forbrukerrådet.

Foto: CF-WESENBERG

Forbrukerrådet kan ikke hjelpe bedrifter om de har sagt ja til noe de ikke vil ha, men får mange forespørsler, forteller fagdirektør Tonje Skjelbostad.

– Vi får ukentlig, både skriftlig og på telefon, henvendelser fra firmaer som for eksempel har fått krav på katalogoppføringer som de mener de aldri har inngått en avtale om.

Nye regler

Bedriftsforbundet vil ha en mulighet for bedrifter til å stoppe og bedre informasjon om telefonsalg. Til høsten kan det komme nye EU-regler som får konsekvenser for telefonsalg og markedsføring overfor bedrifter i Norge.

– Vi håper at det nå kommer på plass en begrenset angrerett og en mulighet til å reservere seg.

Forsøker å gi god informasjon

Geir Arne Glad i Brønnøysundregistrene

Geir Arne Glad i Brønnøysundregistrene.

Foto: Brønnøysundregistrene / Pressefoto

Også Brønnøysundregistrene er klar over problemstillingen. Kommunikasjonsdirektør Geir Arne Glad sier at de gjør det de kan for å gi god informasjon på nettsidene sine.

– Vi gir der ulike råd, og opplyser blant annet om at vi, fra vår side, ikke vil ta kontakt per telefon, men kommuniserer på andre måter.

Han påpeker at når man registrerer et selskap, så er registreringen å regne som offentlig tilgjengelig informasjon.

– Det er en del av åpenhetskulturen vi setter pris på i samfunnet.

Kjent med problemet

Lars Jacob Hiim

Lars Jacob Hiim (H).

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

Statssekretær Lars Jacob Hiim (H) i Næringsdepartementet er godt kjent med problemstillingen.

– Vi må finne et balansert tregelverk som beskytter de små, men samtidig tar hensyn til at det er mange seriøse aktører også som må få lov å markedsføre sine varer.

Han sier at de er i dialog med de ulike bransjer.

– Vi vil ta dialogen med oss når vi skal vurdere hvordan vi skal gjennomføre EU-reglene og kanskje gjøre noe ekstra i Norge.