Hopp til innhold

Vinteren har skapt problemer for verdens største produsjonsskip for gass

Produksjonen fra verdens største produksjonsskip for gass kan bli utsatt igjen. Vinteren har skapt problemer.

Produksjonen fra Skarvskipet på Helgelandskysten kan bli utsatt igjen.

Skarvskipet er verdens største produksjonsskip for gass, men har møtt på store utfordringer i vinter.

I fjor meldte BP Norge at produksjonen ble utsatt fra første til andre kvartal i år. Nå er også det usikkert.

Nye møter over påske

Årsaken er at vinteren har skapt store problemer for skipet. Bare 3 av 13 såkalte stigerør fra havbunnen opp til skipet er så langt på plass.

– Det tar 2-3 dager å få på plass hvert stigerør, men da er forutsetningen at det er værforhold til å gjøre arbeidet. I løpet av fire måneder i vinter har man bare fått montert tre stigerør, sier pressekontakt Jan Erik Geirmo i BP Norge.

Utsettelsene medfører økte utgifter, men tall på dette blir først offentlig når revidert statsbudsjett legges fram for Stortinget i midten av mai.

– Det skal være møter over påske der man vurderer tidsplanen for når man kan komme i gang med produksjonen, sier Geirmo.

Tre fotballbaner langt

Det enorme produksjonsskipet er nesten 300 meter langt og 50 meter bredt. Det kan produsere 15 millioner kubikkmeter gass og 80.000 fat olje per dag. Lagringskapasiteten er 875.000 fat olje.

Skarvfeltet er planlagt med 16 brønner på havbunnen. Oljen skal lastes på feltet, mens gassen skal sendes i rør til Kårstø i Rogaland.

Det er 13 år siden olje- og gassfunnene ble gjort på Skarv-feltet til at skipet nå er på plass i Norge. Flere hundre medarbeidere på sju steder i Europa og Asia har vært i arbeid i over to år med skipet. Toppdekket er konstruert ved Samsung-verftet i Sør-Korea.

I mai 2009 ble Skarvskipet sjøsatt og i november i fjor ble skipet døpt. Skipet er en såkalt FPSO – altså et skip som kan produsere, lagre, losse olje.

100 enkeltlugarer

Skarv blir den andre FPSO-en utenfor kysten av Nordland.

Skipet vil ha 100 enkeltlugarer. BP skal ha en fast bemanning på 112 personer som skal fordeles på skift om bord. I tillegg skal skipet bemannes med cateringpersonell og annet servicepersonell.

Produksjonsskipet er designet til å lagre inntil 875.000 fat olje og kondensat. Hver 10. dag vil tankskip hente oljen ute i havet.