- Det er en del vitner som vi har blitt oppmerksom på i løpet av prosessen. Og så er det noen som vi gjerne vil høre om igjen. Det gjelder i første omgang personell fra Widerøe i Bodø - sju personer som skal svare på tekniske spørsmål, sier kommisjonsleder Gaute Gregusson.
Kommisjonen vil komme nærmere inn på både flytype, tekniske
forhold og rapportrutiner som gjaldt på den tiden ulykken skjedde.
Fra cockpiten i Twin Otter-maskin LN BNK som styrtet i havet med 15 mennesker om bord.
Det var i 1982 at et Widerøe-fly styrtet i havet mellom Gamvik og Mehamn og 15 mennesker omkom.
Den første havarikommisjonen under ledelse av Wilhelm Mohr konklurte med at flyet styrtet som følge av sterk turbulens.
Sterk kritikk
Men i ettertid har det mange stilt seg kritisk til den første kommisjonens behandling. Flere kommisjoner har vært nedsatt for å finne årsaken til ulykken.
Spørsmålet ble nok en gang aktuelt etter at vitner sto fram i NRKs Brennpunkt høsten 2002 og hevdet at ruteflyet ble truffet av jagerfly.
Jagerfly
Blant annet er det hevdet at engelske militære jagerfly har vært i området på ulykkestidspunktet, og spekulasjoner har gått på om ett av disse Harrier-flyene har truffet Widerøe-maskinen.
Forsvarsledelsen har hele tiden senere benektet at det var jagerfly i området på ulykkestidspunktet.