De fire nye gassfergene til Torghatten Nord er fortsatt ikke kommet til Norge.
Torghatten hadde ønske om å benytte en av fergene i trafikk allerede i sommer, men fergene ble ikke klargjort fra verftet i Gdansk i Polen tidsnok.
Ifølge de nye planene skulle fergene overleveres i løpet av september, men arbeidet drøyer fortsatt.
– Snart klare
– Den første ferga er allerede klar, men papirarbeidet har tatt litt lengre tid enn planlagt. Også ferge nummer to er i praksis klar, så vi får se om ikke de to seiler nordover i lag, sier direktør Bjørn Laksforsmo i Torghatten Nord.
Han regner med at den første ferga MS «Landegode» er klar i løpet av neste uke. Men han kan ikke si noe om når de er i drift over Vestfjorden.
Når båtene som er bygd i Polen settes i rute over Vestfjorden vil kapasiteten øke med 60 prosent i forhold til de gamle dieselfergene som nå er i drift.
- Les også:
- Les også:
Sjøsatt i Polen
Når alle gassfergene er på plass i januar 2013, skal de gå på strekningene Bodø-Røst-Værøy-Moskenes og Lødingen-Bognes. De fire nye gassfergene til Torghatten Nord har en prislapp på nærmere en milliard kroner.
3. januar 2011 begynte den første stålkuttinga til den første ferga på Remontowa-verftet i den polske byen Gdansk. 2. november i fjor ble det 96 meter lange stålskroget til MF «Landegode» sjøsatt–sidelengs–med et megaplask.
Allerede i november i fjor ble det kjent at Torghatten Nord hadde registrert «Landegode», «Værøy», «Barøy» og «Lødingen» som navn på de nye gassfergene.
- Les også:
Norges mest moderne
De fire nye fergene vil ha en kapasitet på 80–120 biler og 390 passasjerer. Hastigheten vil være på 12–19 knop.
Gassmotoren på 5.250 kilowatt er den første i sitt slag, med hybriddrift. Det blir også stabilisatorfinne på fergene som skal gå ytterst i Vestfjorden. Det blir to bildekk, det ene får plass til 12 vogntog. 40 prosent av stolene om bord i «Landegode» blir hvilestoler.
Det blir også benker som passasjerene kan sove på og egne sjåførlugarer med dusj for trailersjåfører.