Hopp til innhold

Irene har ventet på ferga siden i går kveld: – Folk er irriterte

For femte dagen på rad kanselleres ferger mellom Bodø og Moskenes. – Dette kan ødelegge ryktet til Lofoten som destinasjon, sier reiselivssjef.

Irene Larsen er frustrert over fergeproblemene

HAR VENTET SIDEN I GÅR: Irene Larsen er frustrert over de mange fergekanselleringene.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Kø på Bodø havn

KØ: Fergekanselleringene gjør folk irriterte.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

– Vi var først her i går kveld, og skulle ta ferga til Moskenes. Da fikk vi beskjed om at det ikke gikk ferge før i dag klokken seks. Så vi måtte overnatte, sier Irene Larsen.

Hun er en av passasjerene NRK møter på kaia i Bodø.

Fredag morgen melder Veitrafikksentralen at fergestrekningen mellom Bodø og Moskenes kanselleres på grunn av tekniske problemer.

Det er femte dagen på rad ferger mellom Bodø og Moskenes kanselleres denne uken. Dermed fortsetter problemene for milliard-fergene.

– Da vi kom hit i morges fikk vi beskjed om at det hadde gått en ferge klokken ett i natt. Det var MF «Landegode» som gikk da. Så slapp vi om bord i ferga MF «Bodø» klokken seks i morges, men måtte like fort på land igjen da ferga hadde fått tekniske problemer.

Hun mener fergeproblemene skaper store problemer for både næringsliv, turister og andre reisende.

– Mannen min hadde tenkt seg på jobb i dag, men kom seg ikke. Det er veldig synd. De nye fergene skulle jo gjøre forholdene så mye bedre, så skjer heller det motsatte, sier hun.

– Hva er planen nå?

– Nå skal vi ta fergen som går fra Bodø klokken 10.15. Så da kommer vi oss forhåpentligvis hjem.

– Det er et stort rot

Men også fergen som skal gå klokken 10.15 blir kort tid etter kansellert.

– Jeg må le litt. Det kom en kontrollør og sa at de måtte dessverre kansellere denne ferga også. Så nå blir det til at vi må kjøre rundt, sier Irene Larsen med et sukk.

Hun forteller at folk på fergeleiet begynner å bli irritert.

Tyskeren Odo Mohn er skuffet over problemene

ROT: – Dette er et stort rot, sier tyske Odo Mohn.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

– Ja, det er klart at folk blir litt forferdet. Nå er det to ferger som vi ikke har kommet oss med. Nå må vi kjøre om Lødingen og ned hele Lofoten for å komme oss hjem. Det tar nok åtte til ti timer ekstra, men vi får forsøke å gjøre det beste ut av det.

Blant de irriterte finner vi også tyske Udo Mohn.

– Det er et stort rot. Vi bestilte på nett, og forsøker nå å få pengene tilbake.

Han mener fergeselskapet har gitt dårlig informasjon.

– Vi har fått melding om at de har tekniske problemer. Vi spurte når neste ferge gikk, og de sa klokken 15 i dag. Men det kunne de ikke garantere.

– Hvilke konsekvenser får dette for dere som er turister?

– Det er viktig å få dette til å fungere. Mange her er turister som vil til Lofoten, og hvis det er fergeproblemer som dette, så blir det mye bortkastet tid. Vi har begrenset med tid i utgangspunktet og er veldig skuffet.

– Det har vært et mareritt

Elisabeth Dreyer, reiselivssjef i Lofoten

ET MARERITT: Reiselivssjef Elisabeth Dreyer i Destination Lofoten er bekymret for hvilket rykte Lofoten kan få.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

Og at turistnæringen i Lofoten kan bli skadelidende som følge av problemene, bekrefter reiselivssjef Elisabeth Dreyer i Destination Lofoten AS.

– Det har vært et mareritt. Jeg får stadig vekk meldinger fra frustrerte aktører i Lofoten, spesielt fra de som leverer overnatting og opplevelser.

Hun forteller at den individuelle turisten gjerne er tålmodig, og at det gode været har hjulpet på humøret til de reisende.

– De som opplever de største problemene er turistene som reiser i grupper. De har gjerne stramme programmer. Når ferga da blir forsinket en halv eller hel dag, så opplever turistnæringa kanselleringer og tomme rom. Det er ikke greit.

Hun er dessuten bekymret for hvilket rykte Lofoten kan få som reisemål.

– Man kan få ord på seg at det er for mye usikkerhet, og at turistene velger bort enkelte reisemål fordi man er redd for å ikke komme seg tur eller retur, fortsetter Dreyer.

– Et felles anliggende

En gjennomgang som NRK har gjennomført viser at Torghatten Nord har hatt 19 ruteavvik på sambandet Bodø-Moskenes og Bodø-Værøy-Røst-Moskenes siden 20. juni, fordelt på to innstillinger, tre forsinkelser og 14 meldinger om tekniske problemer som enten har gitt kanselleringer eller utsettelser.

Nå håper Dreyer at turistnæringa og Torghatten Nord kan gå inn i en dialog.

– Dette er et felles anliggende, god infrastruktur er essensielt. Så skal det sies at vi har forståelse for at det kan oppstå tekniske problemer, men det har vært litt i overkant nå i det siste.

Hun gir imidlertid selskapet ros for å ha vært flink til å gi de reisende informasjon.

– Den rosen skal de ha. Nå må selskapet gjenvinne tilliten, for vi er avhengig av et samband som vi kan stole på, avslutter reiselivssjefen.

– Sliter med å avvikle

Administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord

KRITISK: Administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord beskriver situasjone fredag som kritisk.

Administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord beskriver situasjonen fredag som kritisk.

– Siste informasjon er at den ene av gassfergene er ute pluss at reservebåten er ute. Vi sliter med å avvikle trafikken på en normal måte, sier han til NRK fredag formiddag.

Han mener imidlertid at det viktigste, også for reiselivsbransjen, er at trafikken avvikles.

– Det mener vi at vi har klart rimelig godt. På ytre har vi gjennomført 98 prosent, mens vi på indre har gjennomført 96,2 prosent av de planlagte avgangene.

– Men det oppstår likevel forsinkelser når tekniske feil inntreffer?

– Det gjør det, selv om vi er raskt ute med reserveløsninger. Vi har tidligere sagt at regulariteten på gassfergene ikke har vært god nok, og det sier vi fortsatt. Jeg forstår at det er irriterende og på grensen til fortvilende når dette skjer.

– Mannskapet er frustrert

NRK hentet i midten av juli inn tall fra Statens vegvesen som viser omfanget av fergerutenes avvik. Tallene gjelder fra første januar til andre juli i år: Bodø - Røst - Værøy - Moskenes og Lødingen - Bognes sambandene. Her kommer det frem at gassfergene over Vestfjorden har sviktet over 800 ganger.

Ifølge direktøren kan ikke feilene spores til en bestemt kilde.

Mannskapet er frustrert.

Torkild Torkildsen / Torghatten Nord

– Det har vært en del mekanisk, vi har hatt problemer med gassanlegget og ikke minst en god del utfordringer knyttet til styringssystemene. Vi jobber intenst sammen med leverandører for å få dette opp på et normalt og akseptabelt nivå, sier Torkildsen.

Majoriteten av problemene knytter seg til selskapet Rolls Royce, som har levert mye av utstyret om bord i fergene.

– Selskapet har nå stasjonert folk i Lødingen. De følger opp fergene kontinuerlig, og jobber med tiltak. Dessverre ser det ut til at de ikke har lyktes helt så langt.

– Hvordan håndterer mannskapet utfordringene?

– Mannskapet er frustrert. De ønsker å levere en god tjeneste, men hindres av utstyret. Men jeg vil påpeke at de som jobber på fergene gjør sitt ytterste for å gi en så god service og informere så godt som overhodet mulig.

– Forhåpentligvis bare barnesykdommer

Tormod Christensen

GIR BØTER: Tormod Christensen, seksjonssjef for fergeforvaltning i Nordland, gir Torghatten Nord bot hver gang de ikke går.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Tormod Christensen, seksjonssjef for fergeforvaltning i Nordland, beskriver situasjonen som tragisk.

– Men det er lite trolig at det ligger noe større bak. Forhåpentligvis er dette bare barnesykdommer, og at vi får dette på plass etter hvert.

Christensen forteller at de gir Torghatten Nord bøter for hver tur de ikke gjennomfører.

– Vi trekker selskapet hver gang de ikke går. Men det hjelper ikke de reisende at vi straffer selskapet. Så derfor har vi også bedt dem om å komme med forslag til tiltak på hvordan de har tenkt å bedre frekvens og regularitet på fartøyene. Det vil vi få forslag på til høsten.

Noen tiltak er allerede på plass.

– Vi har reservefartøy liggende på blant annet Lødingen - Bognes. På det sambandet har problemene vært størst, og der ligger vi permanent med backup.

– Problemene oppstår på sommeren

Seksjonssjefen forteller at de har erfaring med at problemene oppstår sommertid fordi kapasiteten da er utnyttet fullt ut.

– Men vi har aldri opplevd en situasjon som det vi ser nå med såpass mange kanselleringer, fastslår han.

– Er dette erfaringer dere tar med dere videre?

– Alle erfaringer tar man med seg videre. Så det er klart at dette tar vi med oss videre fremover i tid. Gassferger skal være en positiv sak for miljøet, så forhåpentligvis finner man løsninger.

– Vi er sikre på at selskapet gjør det de kan for å få fartøyene på plass. Dessverre er det en uheldig situasjon nå, og som vi har hatt store deler av året, avslutter han.