Ikke før Hild Marit Olsen (Ap) tatt over jobben som ny samferdselsråd, dukket den første hatmailen opp i innboksen.
– Han spurte om jeg hadde peiling på samferdsel og mente jeg var en skam for samfunnet.
Hva skal du si? Jeg er glad for er at barna mine er voksne. Jeg kan takle det, men det er ikke hyggelig når ungene skal lese og forstå dette.
Det har stormet rundt hennes forgjenger Tove Mette Bjørkmo (Ap), som gikk av som samferdselsråd for to uker siden. Årsaken er de store endringer i samferdselstilbudet i fylket. Etterfølgeren tror ikke engasjementet blir mindre i tida framover.
– Det å leve med stygge kommentarer er dessverre blitt en del av virkeligheten for oss som påtar oss politiske verv. Vi skal tåle mye, men ikke alt. De som skriver disse kommentarene, bør tenke på at de opptrer i det offentlige rom. Personlig prøver jeg å ikke ta kommentarene til meg, sier Olsen.
– Blir tøffere
Olsen har vært medlem av fylkesrådet siden juni 2012, og har til nå hatt ansvar for kultur, miljø og folkehelse.
– Samferdsel er et veldig viktig politisk område. Det blir tøffere oppgave enn jobben som kulturråd.
- Les også: Retorikk-ekspert: – Fylkesrådens brev til kystfolket er utaktisk
- Les også: – Det er ikke rart bygdefolket blir forbanna
- Les også: Fylkesråden ber kystfolket dempe ordbruken
– Jeg får et budsjett på nesten 1,8 milliarder kroner. Får vi ikke mer penger fra staten, må vi kutte kraftig i samferdselstilbudet.
Tar en Solvik-Olsen
Det første den nye samferdselsråden skal gjøre er å gjøre som samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen – reise land og strand rundt for selv å oppleve samferdselstilbudet folk i Nordland må ta til takke med.
– Dersom vi skal kutte i fergetilbud, veivedlikehold og kollektivtilbud, vil jeg ut å snakke med dem kuttene berører. I løpet av våren skal jeg besøke alle berørte kommuner og aktører, for å høre deres argumenter.
Hun har allerede møtt tre av ordførerne på Helgeland. Nå står Træna-ordføreren for tur. Siden den nye hurtigbåten ble satt inn i februar har åtte av ti anløp innstilt.
– Jeg ser behovet for å styrke kompetansen til de som jobber med anbud. Vi skal ha en gjennomgang vi jobber med anbudene på.
Gift med Mesta-sjef
Hild-Marit Olsen er samboer med er samboer med distriktssjef Tom E. Kristiansen i Mesta i Nordland. Hun anser ikke det som noe problem i forbindelse med uttalelser om veivedlikehold eller anbudsprosesser.
– For min jobb i det daglige betyr det ingen ting. Det firmaet han er ansatt er en underleverandør til Statens vegvesen som er ute og konkurrerer om ulike typer jobber på lik linje med andre opp mot Statens vegvesen. Fylkeskommunen er ikke oppdragsgiver for dem. Vi forholder oss til Vegvesenet som oppdragsgiver. Det er de som er ute og henter anbud og fordeler fylkeskommunens midler. Jeg har ingen mulighet til påvirke de prosessene, sier hun.
– Dessuten er vi veldig nøye i fylkesrådet, og i den grad det vil bli stilt spørsmål rundt min habilitet, vil jeg få den sjekket opp av våre jurister.