Hopp til innhold

Nordland vil tape rundt 250 millioner kroner

Folk i Hemnes i Nordland aksjonerte i mai for å beholde ferga si. Slike demonstrasjoner kan det bli mange av.

Regjeringen har innført ny pengemodell for fylkeskommunene. Nordland fylke vi merke dette.

Ny pengemodell for fylkeskommunene skaper store utfordringer.

Fylkesråd Beate Bø Nilsen, fylkesråd, plan og økonomi (H)

Innbyggerne i Nordland fylke vil merke at det er innført ny pengemodell i fylkeskommunen, mener Beate Bø Nilsen.

Foto: Ola Helness / NRK

Nå går det mot store kutt i ferge- og hurtigbåttilbudet i flere kystfylker. Kommunalministeren i forrige uke varsla endringer i overføringene til fylkeskommunene, og da kom det fram at blant annet Nordland vil tape rundt 250 millioner kroner i året.

Også andre kystfylker må kutte over hundre millioner kroner, og reagerer.

– Det regjeringen har sagt er at vekstområdene er stedene de satser. Det er også enkelt plasser i Nord-Norge, men når man bare snakker om Nordland fylke så merker vi ganske mye til det. Det er mange som mener at dette gir en mer rettferdig modell, sier fylkesråd for plan og økonomi, Beate Bø Nilsen.

Fordeles etter antall innbyggere

Regjeringa ønsker å legge mindre vekt på lang og utfordrende geografi. Pengene skal i større grad fordeles etter antall innbyggere. Det er en dårlig ide, mener fylkespolitikeren i Nordland.

– Det er ganske dramatisk for oss i Nordland. For hver enkelt innbygger er det en nedgang på 1043 kroner, og det er ganske mye. Det kommer vi til å merke godt, sier Nilsen.

Saken har blitt tatt opp i kommunal og forvaltningskomiteen, der det har blitt fokusert på de enorme kostnadene som har utviklet seg over tid i Nordland.

– Det har vi fått forståelse for og det har vi også fått innarbeidet i proposisjonen. Så det kommer vi til kjempe mer for slik at vi får mer penger til fergedrift, sier Nilsen.

Passasjerene klare til å kjempe

Nils Henriksen

Nils Henriksen vil ikke at hurtigbåtene skal forsvinne.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

På hurtigbåtkaia i Bodø er passasjerene misfornøyde med problemene den nye modellen kan medføre. Nils Henriksen bruker hurtigruten flere ganger i måneden.

– Jeg syns det blir helt feil. Vi må ha disse hurtigbåtene tilgjengelig. Folk må komme seg rundt, og hurtigbåtene er en smart og enkel måte å gjøre dette på, sier Henriksen.

Og Beate Bø Nilsen vil gjøre det klart at preferansene til innbyggerne i Nordland fylke vil bli prioritert.

– Når vi planlegger dette så vil vi se på hva som er viktigst for våre innbyggere og ta hensyn til det. Men vi må også fokusere på hva vi må gjør fremfor hva vi bør gjøre, sier Nilsen.