Mandag ettermiddag la regjeringspartene sammen med Venstre og KrF fram sitt forslag til jernbanereform. Samtidig som de understreket at de tar store og overordnede grep, gjentok de flere ganger at jernbanen skal være gjenkjennelig for dem som bruker den.
– Dette er en helhetlig satsing på jernbane hvor kunden skal stå i fokus, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Og med kunden mener han både passasjerer og dem som sender gods med tog.
– Mange ser jernbanen som sentral i mange av de trafikkutfordringene som skal løses framover, både pendling og godstransport, sier statsråden.
Nytt direktorat
Et nytt direktorat skal få det overordnede ansvaret og skal styre og koordinere norsk jernbane. Det innebærer både å kjøpe tjenester, sørge for et enhetlig billettsystem og ruteplanlegging. Direktoratet skal også organisere konkurranseutsetting av togdriften, noe de fire partiene ser for seg kan skje på enkelte strekninger fra 2016 eller 2017.
– Vi har ett mål for øye, og det er å gi best mulig togtilbud til de reisende, sier Høyres Linda Hofstad Helleland. Hun sier Gjøvikbanen er blitt bedre etter at den ble konkurranseutsatt og påpeker at NRK og Telenor har blitt bedre av å møte konkurransen fra TV 2 og NetCom.
Lengre perspektiv
I tillegg til det nye direktoratet, skal ett selskap ha ansvar for infrastrukturen. Det inkluderer forvaltning av eiendomsmassen som i dag ligger under Rom eiendom. Dette selskapet skal få bevilgninger for fire år av gangen, noe som skal gi mer forutsigbarhet. Solvik-Olsen sier man må bort fra å tenke «ett valg av gangen» og heller ha et 30-40-årsperspektiv på jernbanen.
Til sist skal NSB fortsette som et helstatlig transportselskap der både persontogene, CargoNet, Nettbuss og andre selskaper skal inn.
– Dette vil gi klare ansvarslinjer, noe som mangler i dag, og vi skal ha gode insentivordninger for å få gjort det man ønsker, sier Abid Raja (V).
– Organisasjonen av jernbanen har stått stille i veldig mange år. Nå får vi en reform vi tror vil gjøre en forskjell, sier KrFs Hans Fredrik Grøvan.