Hopp til innhold

Har samlet inn 150 millioner til ny flyplass: – Fantastisk giverglede

Nå er alt klart for bygging av Norges første nye flyplass siden åpningen av Båtsfjord lufthavn i 1999.

Polarsirkelen flyplass, Rana

Planen er å bygge en ny flyplass i Rana med rullebane på 2200 meter eller 2400 meters lengde.

Illustrasjon: Nordic - Office of Architecture

Det har pågått en uvanlig innsamlingsaksjon på Helgeland i Nordland i vinter.

I 15 år har Polarsirkelen Lufthavnutvikling jobbet med å realisere en ny storflyplass på Helgeland.

Prislappen på den nye Avinor-flyplassen i Rana er satt til 3.3 milliarder kroner.

I fjor ble det klart at Stortinget bevilget 2.7 milliarder til prosjektet.

Forutsetningen var et spleiselag.

Polarsirkelen lufthavn, Hauan

Målet er at den nye flyplass nord for Mo i Rana står ferdig i 2025.

Illustrasjon: Polarsirkelen lufthavnutvikling

Staten tar sin del av regningen. Kommunen bidrar med 450 millioner. Dermed gjenstår det 150 millioner som lokale krefter må bidra med, ifølge vedtaket til Stortinget.

Og før byggekontrakten kunne signeres, måtte hele finansieringen være på plass.

I vinter har det dermed pågått ei spesiell kronerulling.

Privatpersoner, bedrifter, lag og foreninger har gitt store og små beløp for å få bygget en ny storflyplass i offentlig regi i Mo i Rana.

Les også Dropper ferien og gir 150.000 kroner for at Avinor skal bygge ny flyplass

Asif Mohammadi (47) driver fiskebutikken Fiskebua i Mo i Rana.

Til og med russepenger fra 2009 har blitt donert til formålet.

En egen spleis med tittelen «Gi ditt bidrag til ny flyplass på Helgeland», har fått inn over 4 millioner kroner.

Pengene på plass

I dag ble det klart at pengene til den nye flyplassen er på plass. Nå er målet byggestart allerede i år og åpning i 2025.

PLU-sjef Henrik Johansen

PLU-sjef Henrik Johansen har jobbet i 15 år med planene

Foto: Frank Nygård / NRK

– Det har vært en fantastisk giverglede i en vanskelig tid for mange. Det viser hva som er mulig å få til bare mange nok løfter sammen, sier daglig leder i Polarsirkelen Lufthavnutvikling (PLU), Henrik Johansen til NRK.

Johansen mener det er ufattelige summer som er samlet inn i privat og kommunal regi.

– Ingen liker å måtte gi betale en ekstra avgift til statlig infrastruktur, men for å få utløst 2,7 milliarder kroner var det forutsetningen.

– Ingenting kan stoppe det

Det er 15 år siden Johansen startet arbeidet med en ny storflyplass på Helgeland.

Gunnar moe, adm dir Rana Gruber

Administrerende direktør Gunnar Moe har gitt 15 millioner kroner til den nye flyplassen.

Foto: Frank Nygård / NRK

Regionen med 80.000 innbyggere har i dag kun flyplasser med rullebane på 800–1200 meter. For kort til å ta ned store passasjerfly.

– Det føles godt å være i mål. Det har vært krevende og man blir litt tom.

– Er det noe som kan stoppe utbyggingen nå?

– Nei. Ingenting kan stoppe det nå.

NRK forklarer

Historien bak ny flyplass i Rana

Historien bak ny flyplass i Rana

Diskusjonen om en felles storflyplass for Helgeland strekker seg helt tilbake til 1990-tallet. I dag er det flyplass ved de tre byene Mo i Rana, Sandnessjøen og Mosjøen.

Historien bak ny flyplass i Rana

Først var det snakk om en felles storflyplass i Drevjadalen i Vefsn, som geografisk ligger mer eller mindre midt imellom de tre tettstedene.

Historien bak ny flyplass i Rana

Men Avinor skrinla prosjektet da den værmessige tilgjengeligheten og topografien ikke egnet seg for en storflyplass i området.

Historien bak ny flyplass i Rana

Dermed ble prosjektet til Polarsirkelen Lufthavnutvikling ved Hauan, åtte kilometer nordøst fra Mo i Rana, stående igjen blant alternativene.

Historien bak ny flyplass i Rana

I mars 2021 ble det klart at prosjektet er prioritert i første del av Nasjonal Transportplan. Totalt vil flyplassen koste minst 2,8 milliarder. Regjeringen går inn med 2,2 milliarder, mens Rana kommune (450 millioner) og privat næringsliv (150 millioner) skal bidra med 600 millioner kroner.

Les vår dekning av saken her

Avinor klar til å bygge

Det er Avinor som står som utbygger av den nye flyplassen. Nå som pengene er på plass, blir det fortgang i det arbeidet.

Det lovte Avinor på en pressekonferanse i dag.

– Gratulerer med en fantastisk og historisk milepæl. Vi har vel aldri tvilt at dere ville klare å skaffe pengene, sier Thorgeir Landevaag, konserndirektør bærekraft, konsept og infrastrukturutvikling i Avinor.

Fra pressekonferansen PLU - har samlet inn 150 millioner kroner til Polarsirkelen lufthavn

I dag ble det klart at pengene til den nye flyplassen er på plass. Nå er målet byggestart allerede i år og åpning i 2025.

Foto: Frank Nygård / NRK

Nå skal to delentrepriser settes i gang. En på veibygging og en på avløp. Det vil trolig starte opp i løpet av sommeren ifølge Avinor. Så planlegges det tyngre anleggsstart i fjerde kvartal i år.

I juni håper Avinor å ha tildelt hovedkontrakten for den nye flyplassen.

– Jeg gleder meg til gjennomføring av prosjektet. Det er ikke ofte vi som jobber med luftfart får være med å bygge ny flyplass, sa Landevaag.

Omstridt flyplass

Den nye flyplassen i Mo i Rana har vært et svært omstridt prosjekt. På Helgeland er det mange som ikke ønsker den nye flyplassen, blant annet av frykt for at de andre flyplassene i regionen da kan bli nedlagt.

– Hva tenker man rundt konfliktene som har vært rundt denne flyplassen?

– Lokalt er det veldig stor optimisme rundt det. Det er flere kommuner, ikke bare Rana som ser fram til dette. Jeg tror nok det er større optimisme i resten av Helgeland enn det som faktisk uttrykkes av en del enkeltpersoner. Det er nok mange som gleder seg til å få en ny infrastruktur, sa styreleder Ole Kolstad i Polarsirkelen Lufthavnutvikling.

Henrik Johansen, Bård Ludvig Thorheim og Erna Solberg på Hauan.

Henrik Johansen viser fram hvor den nye flyplassen skal bygges til Erna Solberg og stortingsrepresentant Bård Ludvig Thorheim (H)

Foto: Josef Benoni Ness Tveit / NRK