Hopp til innhold

Ny etikett ga tredoblet salg

Lofotprodukt rørte verken produktet eller emballasjen. Men den nye etiketten førte til at salget enkelte steder over natten økte med 50 prosent.

Fiskeboller fra fiskematprodusenten Lofotprodukt

NY ETIKETT, ØKT SALG: Den nye etiketten til Lofotprodukt satte fart i salget.

Nylig vant fiskematprodusenten på Leknes i Vestvågøy Norsk designråds «Design Effekt Grand Prix». Prisen tildeles designprosjekter der det er tydelig dokumentert årsak og virkning mellom design og prosjektets suksess. Det var 36 deltakere som kjempet om den gjeve prisen.

Men det er ikke alt de 75 ansatte ved Lofotprodukter kan glede seg over om dagen. I tillegg til å vinne pris ha bedriften hatt økonimisk suksess med sine nye etiketter.

– Endelig har vi fått økonomisk bevis på design lønner seg. Lofotprodukt var en bedrift som solgte varene sine basert på at folk visste hva produktet var. Men fart på salget fikk de virkelig da etiketten ble endret. Da ble salget tredoblet, sier forsknings- og utviklingsdirektør Skule Storheill i Norsk Designråd til E24 .

Lofotprodukt AS ble etablert i 1994 og hadde i 2008 driftsinntekter på 121.676.000 kroner. Resultat før skatt var på 583.000