Hopp til innhold

Ny bok om hekseforfølgelse

- Forklaringen på hekseforfølgelsen finner vi i gudinnekulturen 25.000 år før vår tidsregning. Det sier Anne Lene Lie, som er klar med ny bok om emnet.

Forfatter Anne Lene Lie

Forfatter Anne Lene Lie har denne høsten gitt ut boken 'Gudinner - hekser - urter - magi. Årsakene til hekseforfølgelse og kvinneholocaust?'

"Gudinner - hekser - urter - magi"

"Gudinner - hekser - urter - magi" heter Anne Lene Lie sin nye bok, der hun tar for seg hekseforfølgelsen gjennom historien. Den handler om hvorfor så mange kvinner ble kriminalisert og dømt til døden av mektige menn, og som bestemte at de var hekser. Forklaringen mener Anne Lene Lie ligger i den gamle gudinnekulturen, der kvinnene hadde all makt.

- Både politisk, økonomisk og som overhode i familien. Alt var bygd rundt disse gudinnetemplene, og de forvaltet veldig mye av det som vi i dag ser på som umoral, blant annet fri seksualitet, og det som vi i dag ser på som et syndig liv, sier Anne Lene Lie.

Heksene har fått sin plass i musikken. Men også i litteraturen er heksene behørig omtalt. Forfatter Anne Lene Lie, som er bosatt utenfor Narvik, håper med sin bok å skape ny forståelse for hvorfor kvinner ble dømt som heks.

- Ved etableringen av den patrialkalske tro, så fikk mannen makt. Og mannen fikk all makt, også innen legekunst. Kvinnen ble sett på som sjelløs, og hun fikk ikke lov til å utøve legekunst som hun hadde utøvet gjennom tusenvis av år. Og dersom en prestinne fortsatte å utøve legekunsten, så ble hun beskyldt for å stå i kontakt med djevelen. Og der kommer ordet heks fra. Der ble hun stemplet som heks.

Anne Lene Lie

- Med drahjelp fra Gammeltestamente

Anne Lene Lie mener svarene på hekseforfølgelsen ligger i den gamle gudinnekulturen for 25.000 år siden. Men det var i middelalderen at galskapen tok fullstendig overhånd.

- Det handler jo om synd da - seksualitet, makt og redsel, alle disse elementene. I tidlig middelalder kommer det noen maktsterke inkvisitorer, blant annet en mann ved navn Kramer. Han skrev en bok som het Heksehammeren, og der begynner han å hente ut disse dogmene om at kvinnene er syndige.

Og så bruker han Gammeltestamente for å bekrefte dette, og så bruker han et blodig verk som delvis ble lagt til grunn for dette med det syndige, det farlige, og kaosmaktene.

Så dukket det opp en mann med navn Martin Luther, og dermed er prosessen i gang med at man må finne noen som kan bære denne synden og dette kaoset. Og det blir da kvinnen, fordi man setter henne i sammenheng med det syndige. Og jeg mener at det er en rød tråd fra gudinnekulturen og inn i vår tid, og hvorfor kvinnene ble stigmatisert. Jeg synes det er et viktig element, som det er satt for lite søkelys på, sier Lie.

Tegner med omhu

Det er multikunstneren Karl Gustav Gjertsen som har illustrert boka til Anne Lene Lie. Karl Gustav Gjertsen sier han har tatt sine forholdregler.

- For eksempel med Luther som var så ymse, han måtte jeg også prøve å beskrive som et menneske av kjøtt og blod, også på den negative siden. Ofte så ble jo seksualitet, hekser og tryllerier knyttet sammen, ofte fordi det var menn som skulle bahandle og styre. Jeg bruker å si at vi er jo alle et seksuelt produkt enten vi vil eller ikke, så jeg har laget både Gud, djevel og ham i en og samme illustrasjon, sier Gjertsen.

Hør hele innslaget her: Svar på hekseforfølging