Testet «supertog» på Nordlandsbanen – men nordlendingene må reise sørover for å få glede av det

Onsdag kunne nordlendingene skue det nye bimodale togsettet på Nordlandsbanen. Men togene var bare på besøk. De skal nemlig ikke fases inn i nord før i 2027.

supertog

De nye bimodale togsettet ble testet på Nordlandsbanen, men skal nå sørover.

Foto: Martin Steinholt / NRK

Norske tog tester for tiden i alt 14 bimodale togsett. Dette «supertoget» er en hybrid som kan kjøre både som elektrisk tog på elektriske strekninger, eller som dieseltog når det er eneste mulighet.

– Dette er en god nyhet for alle oss som er glad i tog og er opptatt av å reise klimavennlig, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog.

Men for dem som er glad i tog, og bor langs Nordlandsbanen, må man smøre seg med tålmodighet.

Trønderne først

De nye togene er i drift fra og med neste år. Da skal alle fjorten togsettene brukes på Trønderbanen og på strekningen mellom Trondheim og Røros.

De vil da erstatte gamle dieseltog.

På Nordlandsbanen vil imidlertid de gamle dieseltogene fortsatt suse av gårde i flere år.

Øystein Risan, direktør Norske Tog

Øystein Risan, direktør i Norske Tog.

Foto: Håvard G.Hagen / NRK

– De nye togene vil sannsynligvis komme i drift på Nordlandsbanen i 2027. Disse togene skal brukes på Trønderbanen, sier Øystein Risan til NRK.

Administrerende direktør i SJ Norge, Sverre Høven, sier de ser svært positivt på å ta i bruk de nye togene i Trøndelag.

– Vi i SJ Norge gleder oss til å tilby passasjerene våre reiser med de nye bimodale togene. Dette er topp moderne togsett med god plass til både reisende og bagasje. For de reisende med tog i Trøndelag betyr dette en stor forbedring i komfort.

To motorer supertog

De nye togene har en egen motorvogn. Den inneholder teknologi som gjør at togene kan kjøres både med elektrisitet og diesel.

Foto: Martin Steinholt / NRK

Tror det blir populært

På plass i Bodø var lokfører Ola Henrik Berg.

For ham er togene ekstra viktig, da det representerer hans daglige arbeidsplass.

– Som lokfører er det hovedsakelig viktig fordi det er mindre støy, sier han til NRK og legger til:

lokkfører berg

Lokfører Ola Henrik Berg var på plass i Bodø for å testkjøre de nye togene langs Nordlandsbanen. Han tror folk vil like de moderne togene.

Foto: Martin Steinholt / NRK

– Komforten er også bedre. Det er en helt annen arbeidsplass.

Sammenlignet med de gamle dieseltogene har de mye større kapasitet.

Dagens Type 92-tog har plass til 136 passasjerer. De nye bimodale togene vil ha plass til 241 passasjerer.

– Det er mye mer moderne enn de togene vi er kjent med fra i dag, og har god plass. Jeg tror folk kommer til å like disse togene veldig godt, sier lokføreren.

Kun på besøk

Toget var kun på besøk i Nordland. Nå drar det sørover og vil være i drift i Trøndelag fra og med neste år.

Foto: Martin Steinholt / NRK

I tillegg til å være moderne, er togene også mer miljøvennlige enn de gamle dieseltogene.


Ifølge Norske Tog vil de kunne bidra til å redusere CO₂-utslippet per passasjer med opptil 30 prosent.

– Dette er klimavennlige togsett som vil gi både passasjerene og miljøet en bedre reise, sier Sverre Høven.