Hopp til innhold

Norsk design ettertraktet i utlandet – dørmatte vant designverdenens «Oscar»

Norsk designindustri er på full fart fremover. Milliardindustrien inneholder mange kjente merker, og nå også en prisvinnende dørmatte fra Mo i Rana.

Sonja Djønne og Thoralf Lian sitter på huk og holder opp hvert sitt eksemplar av dørmatta Zen.

DESIGNPRIS: Thoralf Lian og Sonja Djønne viser frem Zen. Disse dørmattene kan legges settes sammen for å skape ulike mønster og størrelser, og har vunnet en internasjonal designpris.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

Bedriften Heymat fra Mo i Rana tildeles den prestisjetunge Red Dot-prisen for produktdesign.

Produktet de vinner pris for er noe så hverdagslig som ei dørmatte.

– Tradisjonelt sett har vel dørmatta vært det produktet i huset som har lavest status. Kanskje det og dobørsten, sier Sonja Djønne, administrerende direktør og deleier i Heymat.

Egil Sundet, bransjesjef i Norsk Industri Designindustrien og Teko bransjeforening spår eksportsuksess for dørmatta.

– Jeg tror denne prisen vil være veldig viktig for videre utvikling i Heymat.

Et menneske går over gulvmatter fra Heymat i modellen Zen.

BÆREKRAFT: Overflaten på produktet Zen er laget av 100 prosent resirkulerte plastflasker. Undersiden er laget av 20 prosent resirkulerte materialer.

Foto: Heymat

Eksport-boom på norsk design

Norsk designindustri har en produksjonsverdi på over 40 milliarder kroner, og omtrent halvparten kommer fra eksport.

– Vi tror det er veldig gode muligheter for å utvide eksporten videre, sier Sundet.

Siden 2018 har eksporten av norsk design økt med 50 prosent.

– Og så langt i år fortsetter veksten, sier Sundet.

Egil Sundet har kort gråhvitt hår og smiler smått til kamera. På seg har han ei blå bomullsskjorte og en mørk grå dress. Han sitter på kontoret sitt.

Egil Sundet, bransjesjef i Norsk Industri Designindustrien og Teko bransjeforening

Foto: Lokman Ghorbani / NRK

Norge har flere internasjonalt anerkjente designmerkevarer. Som Stressless, Flokk, Hadeland Glassverk, Swix og Madshus.

Heymat er ikke den første norske designbedriften som vinner en Red Dot, men Sundet forteller at det gjerne er store, godt etablerte bedrifter som vinner prisen.

– Jeg synes det er helt fantastisk at de har fått denne prisen. At en såpass liten bedrift lykkes i å få en slik pris og den hederen og æren så tidlig, det er veldig sjelden kost.

Tre gulvmatter med bølgete mønster ligger vedsiden av hverandre. En er naturbrun, en steingrå og en i sort.

PRISVINNER: Den prisvinnende dørmatta Zen kommer i tre ulike farger og mønster, og er utviklet for gangparti og korridorer.

Foto: Heymat

Regjeringen satser på design

Regjeringen har som mål å øke norsk eksport med 50 prosent innen 2030, utenom olje og gass.

I dette arbeidet har de lansert eksportreformen «Hele Norge eksporterer». Her skal de peke ut flere strategiske nasjonale eksportsatsinger hvor de skal fyre av ekstra krutt.

Et satsingsområdet som skal få ekstra penger i år er design og ferdigvare-industrien. Det sier næringsminister Jan Christian Vestre (Ap).

– Akkurat hvordan det vil se ut og hvor mye penger staten skal bidra med, må vi komme tilbake til mot sommeren. Men beslutningen er tatt og den nye nasjonale satsingen blir design- og ferdigvare, sier Vestre.

Les også Fikk støtte fra Enova og Innovasjon Norge til biogassanlegg – må takke nei til en av dem

Oversiktsbilde over Sømna. Innimellom store åkre ligger spredt bebyggelse i landbrukskommunen.

Han sier satsingen handler om å gi Norge flere ben å så på

– Heymat er en bedrift jeg kjenner godt til og heier på, sier han.

Regjeringen legger også fram en annen ordning, ifølge Vestre. Den gir eksportbedrifter, som for eksempel Heymat, muligheten til å få dekket inntil 50 prosent av kostnader knyttet til reiser til messer og utstillinger i utlandet.

Det er satt av 20 millioner til å dette, ifølge næringsministeren.

– Vi liker alle som tenker stort. Og design og industrivare-industrien har store planer for framtiden og det trenger vi mer av i Norge.

Designverdens «Oscar»

Idéen om ei funksjonell og moderne dørmatte kom da Sonja Djønne og Thoralf Lian, styreleder og deleier i Heymat, hadde en industriell matte i yttergangen.

– Vi så at kvaliteten på næringslivsmatter var mye høyere enn det du fikk på vanlige dørmatter, sier Sonja Djønne.

– Men de så ikke fine ut.

Sammen startet de bedriften Heymat, og lanserte sin første kolleksjon i 2016.

Nå vinner de designprisen for produktet Zen – ei kvadratisk dørmatte med ulike mønster som kan bygges ut i det uendelige for å passe ulike korridorer og kontorlandskap.

– Det er jo designverdens «Oscar», slik som vi ser det. Det er den som henger høyest, sier Djønne.

– Det er veldig artig å vinne denne prisen.

Sonja Djønne har kort hår og smiler når hun holder opp gulvmatta Zen.

FIN OG FUNKSJONELL: Sonja Djønne ønsket seg ei dørmatte som var like fin som den var funksjonell. Det ble starten for Heymat.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

Produkter som har vunnet en Red Dot kan reklamere med dette, noe som over tid har blitt som et slags kvalitetsstempel.

– Det å kunne sette en Red Dot på produktet er veldig viktig når vi satser internasjonalt. Det er lettere å få oppmerksomhet når man har med seg en slik pris, for det er ganske trangt i døra, sier Djønne.

– Og så betyr det mye i hjertet. Det er noe vi har jobbet hardt for.

Prisutdelingen finner sted 19. juni i Essen i Tyskland.