– Forbrukermakten blir tatt fra oss som prøver å sende pengene våre i en bestemt retning, sier Nässlander.
Bjørn Gimming fra Norges Bondelag hadde ikke hørt om problemstillingen før NRK gjorde han oppmerksom på den. Han kontaktet derfor bondelagskokken Mette Julius Evensen som kjente seg godt igjen i problemet.
– Hun fortalte om en episode hvor hun hadde bestilt en spesiell type epler, og måtte sende tilbake bestillingen fem ganger for å få de eplene hun faktisk ville ha.
Han mener det er for dårlig at kundene ikke får det de har bestilt, og mener det kan gå utover konkurransedyktigheten til de norske produsentene.
– Dette vil kunne bidra til å undergrave de norske varene i et tøft marked med utenlandsk konkurranse.
Respektløst
Det vitner om lite respekt, både for bestiller og for produktene som selges, mener lederen for Norsk Bondelag.
– Det er stor forskjell på produksjonsmåten for norske og utenlandske varer, og ikke minst på smaken. Norsk frukt og grønnsaker har en helt særegen smak som jeg vet at kokkene setter stor pris på.
– Bønder og kokker har et veldig godt samarbeid, og kokkene er gode til å løfte fram produktene fra bonden. Det burde vært en selvfølge at også leverandørene løftet fram de norske produktene, sier Gimming.
Merking av mat
Ifølge Gimming kan en av løsningene være å merke matvarene enda bedre, da det blir lettere å se om det du mottar faktisk er norske varer.
– I tillegg må leverandørleddet stramme seg opp så sånne glipper ikke skjer mer.
– Jeg vil anbefale mottakerne å gjøre akkurat som Mette sier. Send det tilbake og be om å få det du faktisk har bestilt, understreker Gimming.
Prioriterer norske varer
Også landbruks- og matminister Sandra Borch (Sp) mener at det er viktig å fremme norske produkter.
– Regjeringen prioriterer norsk grønnsakproduksjon, og i årets jordbruksoppgjør la vi inn en satsing på denne sektoren.
I likhet med lederen i Norsk Bondelag viser også Borch til viktigheten av merking av matvarer.
– Landbruks- og matdepartementet har over lengre tid vært en pådriver for Nyt Norge merket som Stiftelsen Norsk Mat står for. Merket skal hjelpe forbrukeren å se at produktet er produsert i Norge.
Forbrukerne taler
Ifølge landbruks- og matministeren er andelen forbrukere som ønsker norskproduserte varer i økning.
– Norske forbrukere som velger norskprodusert mat i butikken har økt med 5 prosent fra 2019 og frem til i dag, opplyser ministeren.
– Dette viser at norske forbrukere støtter opp om norsk matproduksjon, og da er en merkeordning som Nyt Norge viktig slik at forbrukerne lett kan finne norskprodusert mat i butikkhyllene. Når etterspørselen etter norskprodusert mat øker kan det bidra til økt norsk produksjon.