Avslutter med tur til Svalbard

Etter 56 år i aktiv tjeneste er det neste år slutt for verdens eldste hurtigruteskip, MS «Nordstjernen». Ferden slutter på Svalbard og du kan bli med.

Skipet skal selges når MS «Finnmarken» er tilbake i hurtigrutetrafikk etter oppholdet i Australia i løpet av en toårsperiode.

I en pressemelding forteller Hurtigruten hvordan det hele skal ende: Mellom 7. juni og 21. august skal Nordstjernen seile to ganger til Svalbard.

I løpet av 5 dager får man oppleve Longyearbyen, Barentsburg, Ny Ålesund og hele den fantastiske vestkysten av Spitsbergen. Kjente steder som Magdalenefjord, Moffen og Liefdefjord besøkes.

Det blir det siste skipet gjør i sin 56 år lange aktive tjeneste langs norskekysten.

– Har ikke råd å beholde det

Mange har håpet at Hurtigruten ville beholde «Nordstjernen» som verdens eldste hurtigruteskip, men kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten har tidligere fortalt at løpet er kjørt.

– Nordstjernen har gjort en fantastisk jobb langs kysten. Men vi har dessverre verken organisasjon eller økonomi til å ta vare på ekstra skip. Det blir uforholdsmessig dyrt, sier Ragnar Norum i Hurtigruten til NRK.no.

Han trøster hurtigruteentusiastene med at MS «Lofoten» fortsatt skal gå i rutefart mellom Bergen og Kirkenes.

– «Lofoten» er bare åtte år yngre enn «Nordstjernen». Den skal fortsatt seile i mange år framover, sier han.

150 ganger rundt jorda

Hurtigruteskipene Nordstjernen og Lofoten ved kai i Trondheim

Hurtigruteskipene Nordstjernen og Lofoten ved kai i Trondheim.

Foto: Jon Rokseth

MS «Nordstjernen» ble bygd ved Bluhm und Voss i Hamburg i 1956. Den gamle ærverdige damen har på sine 55 år opp og ned langs norskekysten tilbakelagt en distanse som tilsvarer mer enn 150 ganger rundt jorda.

I flere år gikk den også i cruisefart på Svalbard om sommeren.

Den har seilt i godt vær og dårlig vær og møtt nyttårsorkanen på Stadhavet i 1992. Likevel har den gamle hurtigruten har aldri vært utsatt for ulykker eller havari.

Spøkelse om bord?

Da NRK Nordland mønstret om bord i 2006 ble det kjent at skipet har sitt eget spøkelse som vokter over seg.

Når det er natt og stille om bord kan man oppleve rare lyder av dører som går opp og igjen av seg selv. Kanskje er det en tysk arbeider som skal ha omkommet under byggingen i 1956 som fortsatt er om bord og sørger for at alt er bra.

– Han er her og passer på oss. Vi har full tillit til at han vil oss vel. Hadde han villet oss noe ondt, hadde vi meket det, sa kaptein Kåre Søllevold i tv-reportasjen som gikk til Norge Rundt i 2006.

Han skrøt da også av båtens ferdigheter på havet.

– Det er en god sjøbåt. Det betyr ikke at det ikke kan slingre. Men båten er svært stabil og har bevist at den kan tåle vær og vind.