Nordstjernen vekker mange minner hos kystbefolkninga. Båten har vært sentrum for mange store og små opplevelser. Noen minnes da man hoppet over rekka for å snike seg med hurtigruta da man skulle på bytur.
Noen minnes stormene over Stadhavet eller Lopphavet, da man hang over doskåla og ba til Gud om at man snart måtte komme til land.
Mange har også sittet på dekk godt inntullet i pledd og sett midnattsola henge over vannskorpa i horisonten.
Fra fisk og post til velbeslåtte turister
Da Nordstjernen ble satt inn i trafikk, var hurtigruta en nødvendig navlestreng langs kysten.
For svært mange kystsamfunn var hurtigruta den eneste forbindelsen til omverdenen, og folk og samfunn var helt avhengig av at båten kom og gikk – uansett vær.
Hurtigruta fraktet fisk fra Finnmark og Lofoten, og posten til og fra omverdenen. Folk som skulle til eller fra byen reiste med den. Noens siste ferd var med Nordstjernen. Andre møtte verden for første gang ute i rom sjø.
I dag er hurtigruta først og fremst en turistmaskin, og ikke uten grunn kalt verdens vakreste sjøreise. Turister fra hele verden kommer for å reise med hurtigruta for å skue Norge fra sjøsiden.
Om bord kan man oppleve Geiranger, skjærgården langs helgelandskysten, Lofoten og midnattsola på Nordkapp. De siste årene har Nordstjernen gått i cruisetrafikk rundt Svalbard i sommermånedene og i hurtigrutetrafikk på vinteren
Sprek 50-åring med egen skytsengel
MS Nordstjernen (Foto: NRK)
Nordstjernen har en spesiell plass hos mange av de som jobber på hurtigruta.
– Det er noe med å kjenne at man er på en båt, sa en maskinist. Man hører dunkinga fra motoren. Kjenner at sjøen tar tak i båten. Det gir en ekte sjøopplevelse.
Etter 50 års trafikk mellom Kirkenes og Bergen, har Nordstjernen tilbakelagt en strekning tilsvarende 150 ganger rundt jorda. Det er ingenting med båten som tyder på at den må pensjoneres med det første.
Nordstjernen har opplevd dramatikk og uvær. Mens annen trafikk har gitt opp, har hurtigruta seilt – som vanlig. Den tøffeste seilasen var kanskje nyttårsorkanen ved Stad i 1992.
– Da fikk ho mye juling, sier tidligere overstyrmann Herodd Widding. Men båten kom seg vel frem.
Gjennom de 50 årene den har seilt langs kysten, har den aldri vært utsatt for større ulykker. Noen mener det er fordi den har sin egen skytsengel. Da hurtigruta ble bygget i Tyskland omkom en mann under arbeidet. Flere av de som kjenner Nordstjernen mener han går igjen. De kan høre at han går i korridorene om kvelden.
- Kanskje er han oppe for å ta seg en dusj, sier kaptein Kåre Søllevold. Det finnes ingen ondskap over dette gjenferdet. Det er nok han som beskytter båten.
Nordstjernen selve symbolet på hurtigruta
MS Nordstjernen ankommer Bergen ferbruar 1956
Nordstjernen er en av de siste gamle hurtigrutene som fremdeles eksisterer. For mange av de som har vokst opp langs kysten er Nordstjernen selve symbolet på hurtigruta, fordi den har gått fra å være navlestreng langs kysten til å bli turistmagnet.
Den symboliserer også en viktig betydning for kyststrekninga mellom Bergen og Kirkenes. Mens den før var lokalbefolkningas eneste forbindelsen til resten av verden, bringer den samme båten i dag turister fra hele verden til de 34 anløpsstedene.
Nordstjernens skjebne er uviss. Den blir i hvert fall å se langs kysten også neste vintersesong.