NRK Meny
Normal

Nordlendinger er slappere på å melde fra om farlige skjær

Kystverket har startet den fysiske jobben med å merke Norges 100 farligste skjær. Over halvparten av forslagene kommer fra Sør- og Østnorge. – Det betyr ikke at det er mindre farlig i Nord-Norge, sier rådgiver.

Sjark på land i Raftsundet

En sjark ble stående på et skjær ved Kvalbakken i Raftsundet i fjor mars.

Foto: Geir Svendsen

Jo lenger nord vi kommer i landet, jo færre forslag blir det. Det har nok noe med at det er flere folk med fritidsbåter sør i landet, men det betyr ikke at det er mindre farlig her, opplyser Thor Messel, seniorrådgiver i Kystverket.

Startskuddet for markeringsjobben gikk av i Sørfjorden i Vefsn hvor tre skjær ble merket i går. Dette markerte dermed starten på et omfattende merkearbeid som skal utføres fra Østfold til Finnmark i år.

2014 ble rekordår for småbåthavari

Thor Messel, seniorrådgiver i Kystverket

Seniorrådgiver i Kystverket, Thor Messel ønsker fortsatt flere forslag til tross for overveldende respons.

Foto: Ingrid Vestre Haram / NRK

Utgangspunktet for initiativet var drømmesommeren 2014 som endte i havari for rekordmange småbåteiere.

Hele 8.700 skadesaker ble registrert, og 406 millioner kroner ble betalt i skadeerstatning en økning på 38 prosent fra året før.

Gjensidigestiftelsen har satt av fire millioner til arbeidet, noe som blir nok til 100 skjær. Messel skulle gjerne ha sett enda flere bli markert.

– Vi skal være glad hvis vi klarer 100 på de fire millionene. Men vi skulle selvfølgelig ønske vi kunne markere flere. 1500 forslag viser jo at dette er noe som engasjerer folk.

Båter blitt kløvd i sammenstøt med markører

skjærmerking

Her merker Kystverket et skjær i Sørfjorden i Vefsn kommune. Neste ut i Nordland er Valnesfjorden i Bodø og øst for Bardalsøya i Leirfjord.

Flere båter har fått store materielle skader i møte med jernstangmarkørene. De nye markørene byttes derfor ut med stenger laget av et nytt komposittmateriale til fordel for de gamle jernstengene.

Ifølge rådgiveren ruster de gamle jernstengene, mens den nye typen stenger vil vare i flere hundre år.

– Hvis uhellet skulle være ute vil den nye stangen knekke og ikke båten.