Mannen som omkom var en kroatisk mann i 30-årene som var ansatt i et datterselskap til Nettpartner, som jobber for Statnett.
Dette var den andre dødsulykken ved Statnetts anlegg på tre uker.
I en granskingsrapport som nå er gjort tilgjengelig kommer det fram at samme type linjevogn som var involvert i dødsulykken i Hemnes 2. mai var involvert i en annen hendelse 12. mars.
Denne hendelsen har klare fellestrekk med ulykken i Hemnes, kommer det fram av i rapporten.
- Spesielt sentralt er at drivhjulene ikke hadde kontakt med fasen og at nødstoppfunksjonen ble aktivert i begge tilfellene.
- Lloyd’s Register (LR), som står bak rapporten, mener en avgjørende forskjell var tiden den ukontrollerte bevegelsen pågikk.
Fellestrekk med tidligere hendelse
I Hemnes begynte vogna å skli ukontrollert. Også ved hendelsen 12. mars skjedde det en utrasing. I begge tilfellene ble nødstoppknappen aktivert, noe som gjør at motoren på den motordrevne vogna stopper.
Ved å heve vippearmen foran (se faktaboks), ville fremre drivhjul fått kontakt med fasen og bremset eller stoppet utrasingen. Men styring av vippearmene er ikke mulig uten at motoren er i gang.
Imidlertid klarte montøren i hendelsen 12. mars å deaktivere nødstoppfunksjonen og starte motoren igjen. Han kunne da heve vippearmen slik at drivhjulene fikk kontakt med fasen og vognen stanset.
Menneskelig feil
Etter hendelsen i mars, ble det utført en teknisk sjekk av vogna. Ingen feil ble funnet, men i en kommentar sies følgende:
– Vogna ble sendt til teknisk kontroll, uten at man fant feil. Statnett så et behov for at entreprenør gjennomførte en gjennoppfriskning av bruksopplæring av vogna i tillegg til daglige «sikker jobb»-analyser, noe som ble gjort, sier kommunikasjonssjef Martha Hagerup Nilson i Statnett.
Vil vurdere
Rapportene viser mulig brudd på instruks, men konkluderer ikke entydig.
Men LR (Lloyds) anbefaler at Statnett revurderer hele konseptet med nødstoppfunksjonen, og viser til at montører i Statnett forteller at knappen opp til flere ganger daglig aktiveres utilsiktet.
– Er det mulig å gjøre disse vognene enklere i bruk?
– Det er noe vi vil vurdere, sammen med produsenten av vogna, sier kommunikasjonssjefen i Statnett.
Viktig å offentliggjøre
Montøren som opererte linjevogna i hendelsen 12. mars fikk opplæring i bruk av vogna av mannen som omkom i ulykken 2. mai, kommer det videre fram av rapporten.
Kommunikasjonssjefen forteller at all bruk av den type linjevogn som den som ble brukt i Hemnes ble stanset etter dødsulykka. I ettertid har det blitt innført tilleggskrav for opplæring.
– Disse rapportene er viktig å offentliggjøre, slik at alle vi i bransjen kan ta lærdom. Vi har nå iverksatt en utvidet handlingsplan på HMS som vi vil følge opp de kommende 12 månedene.
- Også granskingen etter fallulykken i Flekkefjord viser brudd på sikkerhetsinstruksen, men angir ikke hvorfor instruksene ikke ble fulgt.