Hvem skal betale for slitasjen strømmen av turister fører med seg på de mest populære turistdestinasjonene i Norge? Det har en samlet turistnæring spurt seg selv om de siste par årene.
Særlig aktuell er problemstillingen i Lofoten, hvor naturen snart rett og slett ikke tåler trykket av turister i sommermånedene, og flere har slått alarm.
- Les også:
Staten må betale
NHO reiseliv mener imidlertid å ha svaret på problemet. De vil denne uken sende et brev til transportkomiteen på Stortinget med forslag om å innføre «Nasjonale turiststier» – en tilsvarende ordning som «Nasjonale turistveger» (se faktaboks).
– Noen områder, særlig i Lofoten, har blitt så populære at kommunene synes det er vanskelig å finne løsninger på hvordan man kan tilrettelegge for den store turistveksten, sier Dagny Øren, som er bransjeansvarlig for opplevelsesbedrifter i NHO Reiseliv.
NHO reiseliv mener at det er en offentlig oppgave å tilrettelegge og vedlikeholde infrastruktur til natur- og turistattraksjoner, og at det bør dekkes av statlige og kommunale budsjetter.
NHO Reiseliv mener videre at man i første omgang må plukke ut noen turområder som har hatt en sterk vekst av besøkende, og som kommunene sliter med å vedlikeholde alene.
- Les også:
– «Nasjonale turiststier» kan være en løsning på utfordringen enkelte kommuner nå opplever, sier Øren.
– Vil gi en bedre opplevelse i Norge
NHO mener også at en modell med «Nasjonale turiststier» vil gi turistene en bedre opplevelse av Norge.
– Det er ingen tvil om at «Nasjonale turistveger» har bidratt til økt turisme. Blant annet melder aktører i Nord-Norge om en eksplosjon av turister som følge av attraksjonene langs Senja og Andøya. «Nasjonale turiststier» vil først og fremst være et forebyggende tiltak, men kan også bidra til en enda bedre opplevelse av våre mest populære turområder, sier Øren.
– Det haster
Elisabeth Dreyer som er daglig leder i Destinasjon Lofoten, ønsker forslaget velkommen.
– At vi har fått en økning av turister som bruker vår natur, gjør at vi må tenke nytt. Vi har hatt en slitasje på enkelte områder som det er vanskelig å håndtere, sier hun.
Dreyer har tidligere tatt til orde for en turistskatt, som kan være med på å betale det det koster for å tilrettelegge naturen.
– Det begynner å haste med å få til en lovendring. Vi må få inn inntekter til å bevare naturen i Lofoten. Stier må gjøres robuste og sanitæranlegg og renovasjonsanlegg må bygges. I tillegg må dette vedlikeholdes, mener reiselivssjefen.
– Interessant innspill
Brevet med forslaget har ikke ankommet Stortinget ennå, men første nestleder i transportkomiteen, Eirik Sivertsen fra Arbeiderpartiet, synes initiativet er interessant.
– Problemstillingen er velkjent, og noe må åpenbart gjøres. Dette er et interessant innspill i debatten om hvordan vi skal møte den voldsomme turistveksten i Lofoten, sier han til NRK.
– Bør staten ta et større ansvar for å tilrettelegge for turistene?
– Jeg tror det er viktig at vi legger til rette for en bærekraftig turisme i Lofoten, og da tror jeg både stat og kommune har rolle å spille. Men også næringslivet må ta sin del av ansvaret, sier Sivertsen.