Inntektene fra reisendes forbruk tilsvarer om lag 25.000 kroner per innbygger i regionen. Det er høyere enn andre favoritter som Ålesund og Bergen.
I fjor svidde norske og utenlandske besøkende av hele 1,4 milliarder på overnatting, transport, restauranter og opplevelser.
Merethe Habberstad i NHO reiseliv er overrasket over veksten.
– Vi snakker om 50 prosent vekst i verdiskapningen bare på de siste fem årene. Det har skapt arbeidsplasser, skatteinntekter og mange opplevelser innenfor naturbasert reiseliv og kultur. Dette nyter også lokalbefolkningen godt av, sier hun.
Fire av ti utlendinger
I 2018 var det 290.000 overnattinger på hotell i Lofoten og Vesterålen. Ifølge den ferske rapporten fra NHO sto utenlandske turister for 40 prosent av disse.
Det er en høyere andel enn i Nord-Norge og landet for øvrig. I nord er andelen 30 prosent. På landsbasis er tallet 29 prosent.
Det er ikke bare reiselivet som tjener penger på turistene. Det gjør også museer, utstillinger, kunstnere og det lokale næringslivet.
Det betyr at det i større grad er jobber hele året i stedet for deler av året.
– Det er bedrifter i Lofoten og Vesterålen som har investert langsiktig i bygging av gode arbeidsplasser og skape produkter som er av høy kvalitet. Dette betyr mye for kommunene, sier Habberstad.
Stort turistpress
Turistpresset i deler av Norge har vært diskutert stadig oftere de siste årene. NRK har blant annet skrevet om Ap-ordføreren i Lofoten som mener turistene ikke bør få være «overalt».
For turstier som tråkkes ned. Samtidig kan mangel på toaletter og søppelhåndtering virke overveldende for en liten kommune.
NHO-rapporten viser også at over 90 prosent av hotellrommene i Lofoten er i bruk i juli. På vinterstid står imidlertid 8 av 10 rom ledig.
I Vesterålen er bildet annerledes. Der bidrar nordlysturisme til at 40 prosent av hotellrommene er i bruk i januar, mens tallet for juli er 65 prosent.
Nordlysturisme
NHO mener det er fornuftig å jobbe for å spre noe av sommertrafikken til Vesterålen.
– Det er like fine fjell og fjorder i Vesterålen og på Senja som i Lofoten. Og der er det god plass, sier Merethe Habberstad.
Hun presiserer at NHO ikke mener det er for mange turister i Lofoten, som må sluses over til Vesterålen.
– Men vi må jobbe for å få flere turister til hele regionen slik at vi skaper flere helårsarbeidsplasser i både Lofoten og Vesterålen.
Men en slik type drahjelp er reiselivsnæringen i Lofoten skeptisk til.
– Det må Vesterålen jobbe med selv. Hvis turistene ønsker seg Lofoten, tar vi imot dem. Vi har ikke for mange turister i Lofoten. Det er enkelte steder som har et for stort trykk, sier styreleder Sven Helland i Destination Lofoten.
Han er heller ikke enig i at fulle hoteller er et tegn på at Lofoten ikke kan ta imot flere turister.
– Da er det tydeligvis behov for flere hoteller i Lofoten. Det er den veien vi må gå.