I Nasjonal Transportplan lovte regjeringen totalt 7,4 milliarder til å bygge ny flyplass både i Bodø og i Rana.
Ifølge administrerende direktør i NHO Luftfart Torbjørn Lothe er begge investeringene ulønnsomme, men likevel krever staten en årlig avkastning på 500 millioner kroner.
– Hvis staten skal vedta å bygge slike ulønnsomme flyplasser, kan de ikke kreve en avkastning på 6,7 prosent i samme åndedrag, mener administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe.
Han mener avkastningskravet vil komme til uttrykk i lufthavnavgiftene som igjen vil gi økte flypriser for de reisende.
– Det betyr jo at lufthavnavgiftene vil gå betydelig opp, noe som slår ut i flyprisene i neste runde, sier han.
– Ulønnsomme prosjekt
Lothe mener begge prosjektene er bedriftsøkonomisk ulønnsomme, selv om man kan forsvare byggingen av nye Bodø lufthavn i et mer samfunnsøkonomisk perspektiv.
– Mo i Rana er jo et svakt prosjekt bedriftsøkonomisk med forholdsvis lav trafikk og store investeringer, sier han.
Han ber nå regjeringen revurdere avkastning- og utbyttepolitikken for Avinor.
– Man burde kanskje ikke ha avkastningskravet i det hele tatt på de to prosjektene man ønsker å realisere. Hvis man mot formodning vil bygge begge prosjektene må man også tenke på at man skal håndtere dette driftsunderskuddet på sikt, sier Lothe.
Dersom alt går etter planen håper Polarsirkelen lufthavnutvikling på en ny lufthavn allerede i 2024. Nye Bodø lufthavn skal stå ferdig året etter, i 2025.
Mener avkastningskravet er viktig
Ifølge leder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Nikolai Astrup (H), er avkastningskravet viktig for driften av samtlige flyplasser.
– I dag har Avinor vel 45 flyplasser hvorav kun 8 av disse er lønnsomme og som betaler kostnaden for de øvrige flyplassene. Jeg tror det er bra at Avinor som driver kommersiell virksomhet har et krav om å drive lønnsomt, sier han.
Astrup mener at flytrafikkens utvikling fremover vil avhenge av hvilke rutetilbud som kommer opp og stå, nordmenns kjøpekraft og utviklingen i reiselivet.
– Det er viktig å ta hensyn til forventet fremtidig passasjervekst når man ser på hvordan avgiftsstrukturen og flyprisene blir fremover, sier Astrup.
– Sviktende trafikkgrunnlag
Hvordan man vurderer lønnsomheten kommer an på om man snakker om samfunnsøkonomiske eller bedriftsøkonomiske perspektiv mener Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.
Han mener den planlagte flyplassen på Hauan i Rana er en svært dårlig bedriftsøkonomisk investering, når man ser på trafikkgrunnlaget.
– Vi snakker om et trafikkgrunnlag på 100.000 passasjerer, det kan gjerne bli 200.000 og 300.000, men det er likevel svært dårlig bedriftsøkonomisk, sier Lothe.
Tidligere var både SAS og Norwegian i tvil om de skulle sende maskiner til den nye flyplassen på Helgeland, men Bjørn Kjos har senere snudd.