Nesna-bedriften må permittere alle sine ansatte fra nyttår etter at regjeringen la et offentlig utviklingsprosjekt til Romania.
Næringspolitisk talsmann i Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, mener regjeringen har valgt feil. Det er trist at regjeringen ikke gjør større anstrengelser i denne saken. Det er rett og slett dårlig håndverk, sier Enoksen.
Kontrakten på fergeskroget kunne holdt de 43 ansatte ved Helgeland Maritime på Nesna i arbeid i et halvt år. Ved slike offentlige forsknings- og utviklingsprosjekt er det vanlig å gi jobben til norske bedrifter, men i dette tilfellet ville samferdselsdepartementet ta det billigste.
- Vi er skuffet over at regjeringen ikke ville bidra til sårt tiltrengte arbeidsplasser i verftsindustrien, sier daglig leder i Helgeland Maritime, Arnt Skogsøy.
Skroget var designet for at det skulle kunne bygges på en mest mulig rasjonell måte slik at norsk verftsindustri skulle få komme på banen igjen. Verftsindustrien langs kysten ligger med brukken rygg. Får man være med på et slikt prosjekt, ruster det oss til nye prosjekter. Det skal bygges ti nye slike ferger, sier Skogsøy.
Aker Aukra har hovedentreprisen på fergen, og innhentet tilbud på bygging av skroget. Helgeland Maritimes tilbud var seks millioner dyrere enn rumenernes, men mellomlegget kunne regjeringen ha betalt for å beholde prosjektet i Norge, mener Odd Roger Enoksen.