Nektet å ha nazi-fly på tomta hvor svigermoren døde under krigen

Narvik kommune foreslo å plassere et restaurert tysk krigsfly på tomta der Bjarne Moens svigermor ble drept under krigen. Men motstanden i bygda ble for sterk. Nå sendes krigsminnet til Vestlandet.

Kommunen foreslo å plassere et tysk krigsfly på tomta hvor Bjarne Moens svigermor døde under krigen.

Vil ikke ha nazi-fly i bygda

Moens svigermor døde under fransk-britiske granatangrep i Bjerkvik i 1940, etter at tyske styrker hadde invadert Narvik. Derfor ble han svært forarget over planene fra kommunen.

– Jeg kunne aldri godtatt at de satte det opp her på tomta, sier Moen til NRK.no.

Sank i Hartvikvannet under krigen

Historien om det tyske krigsflyet begynner på midten av 1980-tallet. Da ble et transportfly av typen Junkers 52 JU 51 hentet opp fra Hartvikvannet hvor det hadde ligget helt siden det sank der i 1940.

En gruppe lokale ildsjeler tok flyet under sine vinger og forsøkte å restaurere det. Målet var å plassere det i glassmonter i Narvik.

Underveis i prosessen ble en alternativ tomt foreslått av Narvik kommune. Men det de ikke hadde fått med seg var at den tilhørte Bjarne Moen og at huset til svigermoren sto der under krigen.

– Vi har nok krigsminner med hakekors på. Vi trenger ikke flere slike symboler i Bjerkvik, sier Moen om forslaget som har blitt omtalt som «uelegant» i Fremover.

(Saken fortsetter under bildet.)

Junkers 52

Flyet som ble foreslått utstilt på Magne Moens tomt er et Junkers 52 JU 51. Krigsflyet er her fotografert i det det lander på Hartvikvannet i 1940.

Foto: NRK

– Folket fikk bestemme

Motstanden mot at krigsflyet skulle stilles ut i Bjerkvik som en påminnelse om krigen har vært sterk i bygda. Derfor blir det heller ikke noe av planene om utstilling. Junkers-komiteen som har jobba med å få flyet restaurert valgte å lytte til protestene.

– Folket har fått lov til å bestemme. Vi har tatt en avgjørelse ut fra signalene fra innbyggerne i Bjerkvik, men vi er selvfølgelig veldig skuffet over at vi ikke fikk fullføre prosjektet, forteller Finn-Magne Simonsen som har vært med på det store restaureringsarbeidet for å få flyet i stand.

Det var ikke aktuelt for krigsminne-entusiastene å stille ut flyet uten hakekors. Historikken måtte være med, selv om de sier de skjønner at det kunne vekke negative reaksjoner.

– Flyet skulle være så autentisk som mulig. Slik det så ut før det landa på Hartvikvannet. Det betyr at både hakekorset og kjennemerkene måtte være med, sier Roald Kristensen som også har vært med på restaureringa.

(Saken fortsetter under bildet.)

Finn Magne Simonsen og Roald Kristensen

Finn-Magne Simonsen og Roald Kristensen har lagt ned mye arbeid i å restaurere flyet. Nå blir det ikke utstilt i Narvik slik de hadde håpet.

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

Gikk ut på høring selv om forslaget var trukket

På tross av at krigsminne-entusiastene for over to månender siden ga beskjed til kommunen om at de ikke ønsket å plassere flyet på Moens tomt, gikk forslaget likevel ut på høring.

Det beklager Rune Edvardsen (Ap) som er leder for plan- og næringskomiteen i Narvik kommune.

– Saken burde vært trukket før den ble sendt ut på høring, sier Edvardsen.

– Hvordan kan en sak bli sendt ut på høring etter at forslaget er trukket?

– Det handler om intern kommunikasjon, så det er bare å beklage fra kommunens side.

Edvardsen forsikrer om at flyet ikke kommer til å havne i Bjerkvik, og forteller at det sannsynligvis sendes til flyhistorisk museum på Sola.

– Glad for at det sendes bort

At forslaget raskt ble skrinlagt hjelper ikke, mener Moen. Men han vil ha flyet lengst mulig unna, og er fornøyd med at nå ser ut til å havne på Vestlandet.

– Jeg vil ha det vekk fra bygda, så det er bra.

Men for de som har lagt ned utallige timer i å få krigsminnet så autentisk som mulig er det surt at de ikke får beholde det i Narvik.

– Det er klart det er litt bittert for oss som har jobba så mye med flyet, sier Roald Kristensen.


Tre fly ligger fortsatt under isen på Hartvikvannet

I 1940, under andre verdenskrig, landet elleve tyske fly på det islagte vannet. Flyene var alle tyske Junkers som møtte på tett snødrev og dårlig sikt på turen nordover. De måtte fly lavt mellom fjellene, før de innså at de var nødt til å lande på Hartvikvannet øst for Bjerkvik.

Styrkene forlot krigsflyene der. Da de kom tilbake hadde flyene frosset fast og var for ødelagte til å kunne fly. Det var nemlig opp mot en et meter med snø og sørpe på vannet da de landet den 13. april 1940.


De innså da at de trengte drivstoffet i flyet til mer nyttige formål. Flyene ble tappet, og drivstoffet ble brukt til å fyre opp nødlykter. Så kom mildværet, og flyene sank. Nå ligger de som krigsmuseer under isen om vinteren.

Noen har blitt hentet opp gjennom årene, men fortsatt ligger det tre fly tilbake. Det ene har sunket ned i bunnen, det andre ligger på om lag 40 meters dyp, mens det tredje ligger like under vannflaten, og er et yndet mål for dykkere.

junker narvik

Her er ett av Junkers-flyene som fortsatt ligger i Hartvikvannet etter nødlandingen under 2. verdenskrig.

Foto: Håkon Sevheim