NRK Meny
Normal

Går heller til retten enn å betale katalogfirma

Nordland fylkeskommune hevder firmaet Mdhuset har lurt dem til å kjøpe tjenester for mer enn 100.000 kroner. Nå nekter de å betale flere regninger.

Mdhusets nettside med logoer fra selskaper som ikke ønsker det

Mdhuset har tidligere presentert ulike selskaper som kunder med sine logoer på nettsidene sine, men da NRK sjekket var det ingen av dem som ønsket å profileres slik. Firmaene er nå fjernet fra nettsiden.

Foto: faksimile fra mdhuset.no

– Det er fullstendig bortkastede penger. De selger en tjeneste som Nordland fylkeskommune overhodet ikke har bruk for, sier informasjonssjef Geir Johnsen i fylkeskommunen til NRK.

Det er firmaet Mdhuset som står bak nettstedet telefonkatalogen.biz. Her får bedrifter sitt telefonnummer oppført, i tillegg til tilbud om en rekke andre tjenester.

Firmaet har også tidligere mottatt klager for sin salgsvirksomhet. En av dem kom fra Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, som var svært misfornøyd etter å ha fått et krav på over 300.000 kroner mot seg.

– Kun en innpakning

Geir Johnsen

– Vi betaler ikke mer, sier informasjonssjef Geir Johnsen i Nordland fylkeskommune.

Foto: NRK

I Nordland fylkeskommune mener de tjenestene Mdhuset tilbyr finnes gratis andre steder og at de dermed ikke er verdt å bruke penger på.

– Jeg vil ikke kalle det et produkt. Jeg vil kalle det en fin innpakning, for det er ingen som går på telefonkatalogen.biz for å finne et telefonnummer, sier Johnsen.

Han er også svært kritisk til hvordan firmaet går frem for å finne nye kunder. Fylkeskommunen har blitt oppringt av selgerne en rekke ganger i løpet av de siste sju årene, og Johnsen mener selgerne framstår villedende under samtalene.

– De har en veldig utspekulert fremgangsmåte. De skaper et inntrykk av at det er den telefonkatalogen folk vokste opp sammen med som de skal forholde seg til. Det er det jo ikke.

Derfor nekter fylkeskommunen nå å betale flere regninger.

Tilbakeviser anklagene

Mdhuset nekter selv for at de opptrer villedende og hevder at alle kunder informeres om hva firmaet tilbyr og at de gjør det som er mulig for å informere nye kunder om sine tjenester.

– Mer enn 93 prosent av alle våre kunder må signere tre kontrakter med oss. De resterende sju signerer to kontrakter. Kontraktene inneholder alt fra hvem vi er, pris til at vi ikke er den gamle telefonkatalogen. Det er avklart med alle kunder både muntlig og skriftlig i form av den metoden vi bruker, sier presseansvarlig Trond Iversen i Mdhuset telefonkatalogen.biz.

I tillegg til oppføring i telefonkatalogen tilbys kundene egen hjemmeside, advokatbistand, fakturaprogram og mulighet til å utlyse ledige stillinger.

Også Nordland fylkeskommune har signert kontrakt med Mdhuset, og Iversen er derfor tydelig på at fylkeskommunen var klar over at de ikke ble villedet.

– Fylkeskommunen har signert kontrakt på at de vet at vi ikke er telefonkatalogen. Vi har også en muntlig kontrakt der vi nok en gang har oppsummert at vi ikke er det produktet som gikk ut for fem år siden.

(artikkelen fortsetter under)

Mdhuset, telefonkatalogen.biz

Nordland fylkeskommune er registrert med en rekke oppføringer på telefonkatalogen.biz. Karrieresenteret i Bodø er blant som har takket ja til oppføring.

Foto: Faksimile fra telefonkatalogen.biz

Har blitt kontaktet flere ganger

Nordland fylkeskommune har flere såkalte karrieresenter som driver med veiledning om jobb og utdanning. Kontoret i Bodø fikk i fjor en telefon fra Mdhuset.

Daglig leder Elsa Steinsvik takket da ja til tilbudet om oppføring i katalogen. Lydopptak NRK har fått tilgang til viser at Steinsvik selv må spørre selgeren om tilbudet handler om den gamle telefonkatalogen som gikk ut av produksjon for fem år siden.

Selgeren svarer da at «dette er telefonkatalogen, ja. Kun på nett. Ikke noe fysisk katalog. Den eksisterer ikke lenger».

Ifølge Mdhuset gjør de aller fleste opp for seg, og firmaet har økt inntektene betraktelig de siste årene. I 2010 omsatte de for om lag seks millioner kroner. Nå er omsetningen økt til omtrent seks millioner kroner i måneden.

Nå håper de Nordland fylkeskommune betaler regningen sin.

– Vi føler det på samme måte som andre aktører som ikke får betalt for sine tjenester. Vi har forsøkt å komme i dialog med fylkeskommunen, men blitt møtt med at de ikke vil betale. Det er ingen hyggelig situasjon å være i for noen, sier informasjonssjef Iversen.

Han mener påstanden om at deres tjenester er ubrukelig faller på sin egen urimelighet og understreker at nettsiden deres har 56.000 unike brukere hver måned.

Får mange henvendelser

Regiondirektør hos Forbrukerrådet i Nordland, Torgeir Øines.

Regiondirektør Torgeir Øines hos Forbrukerrådet i Nordland sier de har mottatt flere klager på såkalte katalogfirmaer.

Foto: Ola Helness / NRK

Mdhuset opplyste tidligere i sommer til NRK at de hittil i år har mottatt rundt 300 klager fra kunder for ulike forhold.

Forbrukerrådet i Nordland sier de mottar mange henvendelser fra firmaer som ønsker å komme seg ut av avtaler med Mdhuset og andre såkalte katalogfirmaer.

Regiondirektør Torgeir Øines er likevel klar på at tilbudene fra firmaene er innenfor lovens grenser.

– De selger legitime tjenester, men man kan stille spørsmål om det er tjenester man har behov for. Det er helt sikkert en del salgsmetoder som brukes som kan vurderes som tvilsomme. Jeg tror det er viktig for små næringsaktører å lære seg å si nei.

Tar gjerne saken til retten

Det gjør nå Nordland fylkeskommune, som sier de er villige til å la saken gå til retten for å slippe og betale. Trond Iversen i Mdhuset håper tvisten løser seg før det går så langt.

– Vi håper fylkeskommunen gjør opp for seg snart, så får tiden vise hva vi vil gjøre med kravet. Det beste er hvis de gjør opp for seg slik alle seriøse aktører gjør. Nordland fylkeskommune er normalt en seriøs aktør.

Selskapet avviser ikke at de vil trekke fylkeskommunen for retten for å få pengene de hevder å ha krav på.