De får bred støtte fra Narvik og Røst der bruken av mindre fly har ført til kraftig nedgang i passasjertallet.
Her har folk blitt redde for å fly, sier leder i utvalget for vekst og utvikling av Narvik Lufthavn, Torstein Rødseth.
- Det har ført til en dramatisk nedgang i passasjertallet. Trafikken er halvert etter at Kato Air i fjor etablerte seg med en mindre flytype, sier han.
Kato Air opererer rutene Bodø-Narvik og Bodø-Røst med 19 seters Dornier 228-maskiner.
Det er denne tendensen ordførerne på Helgeland vil unngå.
Konkurransetilsynet vil åpne for at flere aktører enn Widerøe får komme inn på kortbanenettet. Men viktigere enn konkurranse er at flest mulig bruker flytilbudet, mener Rana-ordfører Inge Myrvoll.
- For oss er det viktig med en god standard og god sikkerhet. Vi ønsker ikke å gå 20-30 år tilbake i tid, sier han.
- Tilbakesteg
I tillegg til Mo i Rana er det Sandnessjøen, Brønnøysund og Mosjøen som har kortbaneflyplasser på Helgeland. Kommer små flytyper i trafikk her, vil det bli et kraftig tilbakesteg for regionen. Det mener reiselivsleder Tore Johansen på Røst.
- De kommer til å se samme utviklingen som vi har hatt. Vi har vært et reisende folk i alle år, men nå daler trafikktallene kraftig her ute, sier han.
Samferdselsdepartementet vil ikke uttale seg om saken ettersom høringsrunden om anbud på regionale flyruter nettopp er avsluttet.
Vil unngå mindre selskaper
Flyplasskommunene på Helgeland har lagt fram sine krav til fylkeskommunen, der de blant annet ber om at anbudet på Helgeland legges ut i en større pakke sammen med Namsos og Rørvik i Nord-Trøndelag.
Dette håper Rana-ordfører Inge Myrvoll vil utelukke at mindre selskaper etablerer seg på kortbanenettet.
- Har man en større pakke, må det i hvert fall deltakerne være selskaper med en viss størrelse, sier han.