Hopp til innhold

NAF mistenker ulovlig bensinprissamarbeid

NAF mistenker ulovlig prissamarbeid mellom bensinstasjoner, og Konkurransetilsynet skjerper nå overvåkingen for å kunne avdekke ulovlige avtaler mellom forhandlerne. – Det er rart at bensinstasjonene har like priser gang på gang, sier leder i NAF, Knut Jenssen.

Drivstoffpriser

NRK sjekket tirsdag drivstoffprisene på seks forskjellige stasjoner i Bodø. Samtlige hadde like drivstoffpriser.

Foto: Katrine Olsen Sørgård / NRK

– Det er jo veldig rart at samtlige bensinstasjoner i Bodø klarer å legge seg nesten på øret likt gang på gang på gang. Når vi spør de sier de at de kjører rundt og sjekker prisene hos de andre stasjonene. Da må de kjøre ofte rundt omkring, sier Knut Jenssen, leder i NAF Bodø og omegn til NRK.

En undersøkelse NRK utførte tirsdag ettermiddag viste tilnærmet identiske priser på seks bensinstasjoner. Disse lå på en to mils strekning mellom Bodø og Tverlandet.

Identiske priser

Knut Jenssen, leder i NAF Bodø og omegn

Knut Jenssen i NAF Bodø og omegn.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

– Man må være forsiktig med konkrete beskyldninger, for et prissamarbeid er vanskelig å bevise. Det er tross alt lov til å kjøre rundt og sjekke priser hos konkurrentene. Men det er rart at de alltid legger prisene sine på øret likt, sier Jenssen.

Lederen i NAF kan fortelle at organisasjonen ofte mottar klager fra sine medlemmer om at drivstoffprisene er for høye. Han synes det er rart at råoljeprisene går ned mens bensinprisene går opp.

– Det hender at folk stopper meg på gata og spør meg om hvordan vi kan få ned drivstoffprisene og skape en konkurranse i markedet. Da svarer jeg at jeg ikke vet.

Strenge regler og grundig opplæring

Pål Heldaas i Statoil

Pål Heldaas i Statoil Fuel and Retail sier til NRK at selskapet er svært opptatte av å følge med på og vise ansatte hva som ligger i et ulovlig samarbeid.

Foto: Statoil / Pressefoto

– Prissamarbeid er ulovlig og noe vi ser svært alvorlig på, forteller Pål Heldaas, informasjonssjef i Statoil Fuel and Retail.

Informasjonssjefen sier at Statoil jobber aktivt mot at prissamarbeid skal kunne finne sted blant deres forhandlere.

– Meg bekjent er det ikke sånn at forhandlere avtaler priser seg i mellom. De skal konkurrere om å tilby de beste prisene og produktene, og det er meningen med både lovgivningen og Konkurransetilsynet. Vi har strenge regler på dette punktet i selskapet, forteller Heldaas som legger til:

– Konkurransetilsynet har nettopp vært og hentet inn enorme mengder prisdata fra bensinstasjonkjedene. Vi er under streng kontroll fra myndighetene når det gjelder prissettelse i bensinmarkedet.

I Konkurransetilsynets søkelys

Ingrid Kjeldstad Gullaksen

Ingrid Kjeldstad Gullaksen i konkurransetilsynet sier til NRK at tilsynet følger utviklingen i drivstoffmarkedet tett.

Foto: Konkurransetilsynet

Avdelingsdirektør Ingrid Kjeldstad Gullaksen i Konkurransetilsynet sier til NRK at tilsynet ikke har avdekket tidligere prissamarbeid mellom drivstofforhandlere.

Hun kan fortelle at Konkurransetilsynet følger tett med på drivstoffmarkedet, og at de stadig vekk foretar undersøkelser.

– Det er ingen automatikk i at like drivstoffpriser betyr ulovlig prissamarbeid. Likevel kan unormalt høye eller like priser være tegn på at det foreligger et samarbeid.

– Hvordan kan man kontrollere at lokale bensinstasjoner ikke samarbeider om priser på drivstoff?

– Det er vanskelig fordi prisene kan være høye eller like av naturlige årsaker. Hvis Konkurransetilsynet mottar konkrete saker som kan vise et ulovlig samarbeid i markedet vil vi åpne etterforskning av aktuelle aktører, forteller Gullaksen.

Avdelingsdirektøren sier faren med et prissamarbeid for forbrukerne ofte vil være at prisene blir for høye og at innovasjonen senkes. Nå gransker de drivstoffmarkedet i Norge.

– Vi har i drivstoffmarkedet mottatt flere påstander om prissamarbeid. Tilsynet har imidlertid ikke funnet grunnlag for påstandene. Vi har et sterkt søkelys på dette markedet.

Sett ned prisene

Knut Jenssen i NAF mener forhandlerne selv må ta ansvar for å få i gang en etterlengtet sunn konkurranse.

– Det hadde vært veldig hyggelig om en eller annen stasjonseier hadde senket prisene én dag for å virkelig vise at det går an å ha konkurranse på drivstoffmarkedet.

Han mener dette vil kunne avdekke om de andre forhandlerne hadde gjort det samme, og dermed kunne skapt en priskonkurranse.