Hopp til innhold

Nå skal omstridt brevkrangel avgjøres i retten

Milliardkontrakten på E6 glapp fordi entreprenørselskapet Hæhre leverte anbudet på feil adresse. Statens vegvesen, som avviste selskapet, er glad for rettsaken som starter i dag. Og kanskje burde de håpe de taper?

Albert Kr. Hæhre

Albert Hæhre i Hæhre Entreprenør mener de leverte det beste tilbudet, men fikk aldri tilbudet sitt vurdert. Nå går de rettes vei for å få bli med i konkurransen igjen.

Foto: Tore Stensvold / Teknisk Ukeblad

Hovedingrediensene i saken, som Oslo Byfogdembete i dag skal ta stilling til, er et brev angivelig levert på feil adresse og en milliardkontrakt.

I juni ble nemlig Hæhre Entreprenør avvist i konkurransen om en kontrakt på E6 Helgeland til en verdi av to milliarder kroner.

Borgar Høgetveit Berg

Advokat Borgar Høgetveit Berg representerer Hæhre i retten. Han mener staten aldri burde avvist selskapet.

Foto: Sturlason

Årsak? Anbudspapirene ble levert i Mosjøen og ikke i Oslo, og dermed i feil by, ifølge Statens vegvesen.

Men advokat Borgar Høgetveit Berg, som representerer entreprenørselskapet, er uenig i avgjørelsen og hevder vegvesenet endret spillereglene underveis.

– Vegvesenet endret innleveringssted underveis i prosessen, uten at de informerte Hæhre på den måten partene hadde avtalt at kommunikasjonen skulle foregå på.

– Du mener altså at endringen av stedet anbudet skulle sendes til, ikke ble kommunisert ut til klienten din?

– Det ble kommunisert, men ikke på den avtalte måten. Derfor gikk det under radaren.

– Skattebetalerne tar regninga

Berg understreker at anbudet fra Hæhre ble levert i rett tid og sier de fikk kvittering på at det var levert. Han er klar på at reaksjonen fra vegvesenet er altfor streng.

– Det virker jo som de konkurrerende selskapene fikk med seg endringen, men ikke din klient. Hvorfor det?

– Det vet jeg ikke. Jeg vet ikke hvilken kommunikasjon som har vært mellom Vegvesenet og de andre selskapene, sier advokaten.

Som NRK tidligere har fortalt, gikk Hære selv ut med sine egne tall etter at de ble avvist i anbudskonkurransen. Tallene viser at anbudet deres var over 300 millioner kroner billigere enn konkurrentene.

Når saken i dag skal behandles i Oslo byfogdembete krever Borgar Høgetveit Berg at Hæhre får delta i konkurransen igjen.

– Det er meningsløst at norske skattebetalere skal belastes flere hundre millioner kroner fordi vegvesenet endret spillereglene underveis, hevder advokaten.

– Kan ikke tilpasse regelverket

Torbjørn Naimak, regionvegsjef i Statens vegvesen

Regionvegsjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen sier de ikke kan tilpasse regelverket etter hvem som har det billigste anbudet.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

Regionvegsjef i Statens vegvesen, Torbjørn Naimak, avviser på sin side at de har gjort feil i prosessen. Han er fornøyd med at saken nå skal belyses rettslig.

– Vi valgte å avvise Hæhre ut ifra vår tolkning av reglene. Så får vi gjennom rettsbehandlingen se om den avgjørelsen var korrekt.

– Er systemet for gammeldags?

– Deler av det er nok det. Vi er i ferd med å gå over på elektronisk innlevering av dokument. Hadde det allerede vært på plass, ville ikke denne saken oppstått.

Naimak sier han har registrert Hæhres regnestykke, som vi at de er billigst, men at det ikke kan få noen betydning.

– Vi har ikke selv åpnet anbudet fra Hæhre, og kan uansett ikke tilpasse regelverket etter hva vi eventuelt måtte tjene i den enkelte situasjon. Vi er nødt til konsekvent å følge det regelverket som gjelder.

Utbygging av E6 på Helgeland

Kontraktsområdet for E6 Helgeland sør strekker seg fra Nord-Trøndelag grense til Osen – en strekning på ca. 13 mil. Byggestart er planlagt denne høsten og prosjektet skal stå ferdig i løpet av 2020, men vegvesen sier det trolig blir utsettelser grunnet rettsaken.

Foto: Statens vegvesen