Prosjektleder Beate Solvoll.
Foto: Merkevareforeningen Norsk HvalFør 17. mai skal det første hvalkjøttet være ute i butikkene med dette merket.
Snart kommer årets første hvalkjøtt på land, og for første gang skal det kvalitetsmerkes med en egen logo.
– Kravene som stilles til både fangere og mottak er svært strenge, og merkinga skal skal sikre at kjøperen alltid får godt kjøtt, sier prosjektleder i Merkevareforeningen Norsk Hval, Beate Solvoll til NRK.
Merkevarebygging
Torsdag ble årets første vågehval tatt i Lofoten, ifølge Lofotposten. I fjor ble det skutt 125 flere hval enn i 2012, men likevel klarte ikke hvalfangerne å ta hele kvoten på 1.286 dyr. Totalt skal 23 hvalskuter delta under årets fangst.
– Kvalitetsmerkinga er en del av merkevarebyggingen som vi jobber med. Vi ønsker at kvota skal skytes og det skal produseres mer hval slik at flere forbrukere kan bruke det i hverdagen, sier Solvoll.
Det er årsmøtet i Merkeforeningen Norsk Hval som har bestemt at folk heretter skal få kjøpt hvalkjøtt i butikken som er kvalitetsmerka.
- Les også:
- Les også:
Sliter med salget
Den norske småhvalfangsten sliter i motvind. En viktig grunn er at at folk ikke spiser nok hvalkjøtt. De siste par årene har merkevareforeninga fått penger fra Innovasjon Norge for å bygge opp omdømmet til norsk hvalkjøtt. Det viktigste er å sikre kvaliteten.
– Her må alle følge samme nasjonale standard for å få dette kvalitetsmerket.
15 av de 23 båtene som er påmeldt til årets vågehvalfangst og fem av mottakene er med på kvalitetsmerkinga, og i disse dager trykkes logoen som kundene skal se etter. Etter hvert håper Solvoll alle blir med.
– Det blir ikke den store effekten allerede i år, men om noen år ser vi frem til å lykkes med merkevarebygginga, sier Solvoll.
- Les også:
I 2002 var 33 fartøy med i den norske fangsten etter vågehval, men i fjor var kun 18 skuter påmeldt.