NRK Meny
Normal

Nå har vi glemt vulkanasken

Asken har så vidt lagt seg, og vi bestiller flyreiser og sydenturer som aldri før. – Vi glemmer fort, konstaterer både reiseoperatørene og reiselivsforskerne.

Gran Canaria

HIT VIL VI: Det spøkte for årets sydentur med askeskyene herjet over Europa. Men nå er det business as usual.

Foto: Herskedal, Kjell, Kjell Herskedal / SCANPIX

Video Flypassasjerer i nord fortviler etter at askeskyen

Slik så det ut over Island 8. mai i år.

Foto: Nyhetsspiller

Er det virkelig bare to-tre uker siden den islandske vulkanen Eyafjallaljökull spydde ut sin siste ladning med aske, før den gikk til ro mot slutten av mai. Skeptikerne spådde at folk reisemønster kom til å bli forandret, og at flere nordmenn kom til å feriere i Norge. Men spådommene slo ikke helt til.

– Folk glemmer veldig fort. Det var en stille periode mens askeskyene sto på for fullt, og forsikringsbransjen gikk ut og rådet folk til å utsette feriebestillingen. Men etter pinse har det vært business as usual, sier teamleder Marianne Skindlo i Via Tours i Bodø til NRK.no.

Søker trygghet

Marianne Skindlo

Teamleder Marianne Skindlo i Via Tours i Bodø.

Ikke nok med det - det er ekstra travelt. For kundene velger reisebyråene framfor å bestille turene på egenhånd på nett, ifølge bransjen.

– Folk søker trygghet. Bestiller du gjennom et reisebyrå blir utgiftene dine ved uforutsette hendelser dekket gjennom pakkereiseloven. Det tror jeg mange kunder verdsetter nå, sier Skindlo.

Bare i april sank den norske chartertrafikken med 27,3 prosent sammenliknet med samme måned året før. Likevel sier charterbransjen at askeskyen kom på et gunstig tidspunkt.

– Den kom midt imellom to sesonger - og da selger vi færre turer uansett, sier hun.

Derfor dropper vi flyturen

Askeskyer, finanskrise, terroranslag og vold. Det er mange årsaker til at folk dropper flyturen. Og det er flere mekanismer som avgjør hvor lenge folk velger å bli på bakken.

– Det er riktig at folk glemmer fort, med mindre det kommer jevnlige påminnelser. Etter 11. september fikk vi en situasjon hvor terror hadde høyt fokus. I tillegg ble flypassasjerene utsatt for et voldsomt kontrollregime, opplyser reiselivsforsker og høgskolelektor Tor Flogenfeldt ved Høgskolen i Lillehammer.

Etter en hendelse som askeskyene blir også folk mer opptatte at å ha en plan B før de setter seg på et fly.

– De sjekker sine økonomiske rettigheter dersom flyene står, og de vurderer de alternative reisemåtene som tog og båt, sier Flogenfeldt.

Nedtur for flytrafikken

2009 gikk inn i historiebøkene som det verste året luftfartsindustrien noensinne har opplevd.Tallet på flyreiser falt med 3,5 prosent, mens nedgangen for flyfrakt var på hele 10,1 prosent, viser statistikken fra International Air Transport Association. Askeskyene vil trolig sette sitt preg på flyåret 2010.

– Ifølge Avinor reiste det 23 prosent mindre passasjerer på norske flyplasser i april i år sammenlignet med samme måned i fjor. Vi venter spent på tallene for mai som forventes offentliggjort ca 10. juni, sier forsker Inge Brechan ved Transportøkonomisk institutt.

Nå som askeskyene er borte for denne gang tror han mange vil forsøke å gjennomføre de flyreisene de har vært forhindret fra å ta i vår.

– Jeg tror også at mange opplever nyheten om at askeskyene er borte for denne gang som et klarsignal om at de nå kan bestille flyreiser igjen. Jeg tror mange ble berørt av askestansen på en eller annen måte, så jeg tror ikke den glemmes så lett. Behovet for transport og reiser forsvinner ikke, men vi blir forhåpentligvis flinkere til å bruke informasjon om risiko for vulkanutbrudd og lærer å ta forhåndsregler, sier Brechan til NRK.no.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.