I løpet av skipets siste aktive leveår, ble tilstanden til det tidligere hurtigruteskipet M/S Nordstjernen gradvis verre.
Dette er også bakgrunnen til det omfattende restaureringsarbeidet som det siste året har pågått i Polen.
– Skipet ble lenge planlagt tatt ut av drift, og man har derfor ikke prioritert de store påkostningene. Det har derfor gradvis oppstått et betydelig vedlikeholdsetterslep, forteller Erik Småland hos Riksantikvaren.
Skipet ble sendt til Danzig høsten 2012 med drøyt 2,5 millioner kroner i midler fra Riksantikvaren, og avgikk den polske byen med kurs hjemover mandag kveld.
- Les også:
Krever fortsatt vedlikehold
Arbeidet har i stor grad bestått av tekniske oppgraderinger og oppussing innvendig, men også skroget har fått et visuelt løft, forteller Småland.
– Utvendig har skipet blitt sandblåst og malt, og fremstår nå i fargene til Det Bergenske Dampskipsselskap, som i sin tid var et av landets største og eldste rederier.
I dag er det bare «Nordstjernen» og den vernede slepebåten «Vulcanus» som fremdeles bærer de tradisjonsrike tre hvite ringene på skorsteinen.
– Dette er et komplekst skip å ivareta, og krever fortsatt vedlikehold i tiden som kommer. Heldigvis er vi i god dialog med eieren, som er svært interessert i å beholde «Nordstjernen» i drift, fortsetter han.
- Les også:
Ble forsinket
Eieren av båten er Indre Nordhordland Dampbåtlag, og daglig leder Håkon Roska forteller at arbeidet ble en del forsinket på grunn av en sen og regnfull vår.
– Det føles utmerket at båten nå endelig er ferdig og tilnærmet i sin opprinnelige stand. Nå er den på kurs til Bergen, hvor den skal delta på bil- og veteranbåttreffet «Fjordsteam».
Treffet arrangeres fra første til fjerde august, og fyller Vågen og sentrumsområdene med flytende og rullende klenodier på både sjø og land.
Men før den tid skal «Nordstjernen» innom både Haugesund og Bekkjarvik i Austevoll.
– Planen er å starte fra Bekkjarvik med passasjerer torsdags morgen, så vil vi ankomme Bergen utpå ettermiddagen, opplyser Roska.
- Les også:
På vei til Bergen
Vel framme i Bergen får skipet selskap av to andre, staselige damer: NRKs egen sommerbåt M/S «Sjøkurs» i tillegg til M/S «Lofoten» - det siste tradisjonelle skipet som fortsatt går i Hurtigruten.
– Også veteranskipet M/S «Rogaland» vil ligge til kai. Dette var det siste kystruteskipet mellom Oslo og Bergen. Sammen med «Nordstjernen» representerer de et viktig stykke nasjonal kysthistorie, forteller Småland.
(se bildegalleri fra «Nordstjernens» siste reise under)
Folkefest
I Bergen vil også miljøvernminister Bård Vegar Solhjell og riksantikvar Jørn Holme delta på arrangementet.
– Det vil bli en skikkelig folkefest, sier Roska.
Ut over høsten vil skipet settes inn i cruisetrafikk langs kysten og vil delta på større arrangementer og festivaler.
– Vi bruker dette som en slags prøvesesong for å teste ut ulike former for opplegg. Planene er ikke helt klare enda, men utarbeides i disse dager, avslutter han.
- Les også:
150 ganger rundt jorden
MS «Nordstjernen» ble bygd ved Bluhm und Voss i Hamburg i 1956. Den gamle ærverdige damen har over årenes løp gått opp og ned langs norskekysten, og tilbakelagt en distanse som tilsvarer mer enn 150 ganger rundt jorda.
Skipet har mange fellestrekk med mellomkrigstidens hurtigruteskip, og ble etter sin siste tur i 2012 fredet av Riksantikvaren som representant for Hurtigruten.
I flere år gikk den også i cruisefart på Svalbard om sommeren.
Den har seilt i godt vær og dårlig vær og møtt nyttårsorkanen på Stadhavet i 1992. Likevel har den gamle hurtigruten aldri vært utsatt for ulykker eller havari.