Nettstedet Global Ferry & Cruise Shipbrokers hadde, for norske øyne, et veldig familiært skip ute til salgs: nemlig hurtigruteskipet MS Vesterålen.
Tilsynelatende solgte Hurtigruten ett av sine 15 skip til den nette sum av 18 millioner euro, eller om lag 175 millioner kroner.
Men én ting skurrer. Hurtigruten selv har ikke planer om å selge skipet.
NRK ringte torsdag ettermiddag nummeret som står oppført i alle annonsene på nettsiden som angivelig skal selge MS Vesterålen.
En ikke navngitt mann svarer på telefonen. Han spør først om NRKs journalist representerer Hurtigruten – og deretter om det er ønskelig å slette annonsen.
Mannen ønsker ikke at selskapets navn skal bli nevnt fordi selskapet har mange klienter.
Minutter senere er annonsen fjernet.
Hurtigruten avviser salg
Selv avviser Hurtigruten kategorisk at de ønsker å selge MS Vesterålen.
– Dette er helt ukjent for oss i Hurtigruten, og ikke noe vi står bak. Vi har heller ingen planer om å legge MS Vesterålen ut for salg, sier pressekontakt i Hurtigruten, Øystein Knoph.
Alle skipene på nettsiden som er til salgs, står oppført med «location: Hamburg», også MS Vesterålen.
Men i skrivende stund befinner den seg utenfor fiskeværet Kjøllefjord i Finnmark, ifølge nettstedet Marine Traffic og Hurtigrutens egen karttjeneste.
– Det finnes et utall slike «agent»-sider på nett. Mange av dem er bare tull og langt unna hvordan seriøse skipsagenter opererer, sier Knoph.
– Ikke svindel
Norsk Megling & Auksjon AS driver også med kjøp og salg av båter. Daglig leder Morten Larsos ler når han hører at annonsen er slettet etter NRKs kontakt.
Han avviser overfor NRK at det dreier seg om et faktisk svindelforsøk.
– Her har man egentlig bare tatt en sjanse, hevder Larsos, som tror det tyske meglerselskapet kun har vært for hissige på grøten.
Fra 2021 skal Hurtigruten ned til sju skip, mens selskapet Havila skal få operere fire splitter nye hurtigruteskip.
– Det er klart, MS Vesterålen er en båt som sannsynligvis vil komme til salg på sikt når kontraktene på de nye hurtigrutene kommer i drift, sier Larsos.
Han tror et så stort rederi som Hurtigruten, uansett ville gått annerledes ut om de ville selge.