Det er, etter hva NRK Nordland erfarer, konklusjonen i en rapport som samferdselsministeren blir orientert om i dag.
Innholdet i rapporten kan avgjøre om trafikksentralene i Bodø, på Værnes og i Stavanger skal legges ned, mens bare lufttrafikksentralen utenfor Gardermoen får bestå.
Ryddesjauen i norsk luftfart kommer av to grunner. For det første er det tidligere Luftfartsverket blitt aksjeselskap under navnet Avinor, som er tvunget til å spare 400 millioner kroner neste år.
Det skjer samtidig som en rekke av flyplassene i Norge trenger penger til modernisering og økt sikkerhet. Dernest skal antallet lufttrafikksentraler kuttes kraftig - både for å spare penger, men også for å bedre sikkerheten.
Stortingsrepresentant Kenneth Svendsen fra Fremskrittspartiet advarer mot forslaget. Han mener nedlegging av kontrollsentralen i Bodø kan underminere Stortingets vedtak om å flytte Luftfartstilsynet til Bodø.
Selv om hans parti var med på å vedta dannelsen av Avinor som aksjeselskap, mener Svendsen at Avinor ikke kan fristille seg fra eieren, som er staten.