Hopp til innhold

Mot friskmelding for Hurtigruten

Hurtigruten leverte en resultatforbedring på 658 millioner kroner for 2009. Underskuddet ble 28 millioner kroner totalt.

Hurtigruten

Hurtigruten har de siste årene slitt med blodrøde tall. I dag legges foreløpige 2009-tall.

Foto: Handout / Scanpix

Underskuddet i fjerde kvartal i fjor ble på 180 millioner kroner. Dette er en forbedring på 380 millioner kroner fra samme kvartal i 2008 som var preget av nedskrivninger og tap ved salg av virksomheter.

– Et tidsskille

Resultatet for året 2009 er et tap på 28 millioner kroner før skatt mot et tap på 686 millioner kroner i 2008.

– Nå får Hurtigruten virkelig betalt for de tunge omstillingene de har vært gjennom, sier NRK Nordlands kommentator, Knut Eirik Olsen som har fulgt Hurtigruten tett i en årrekke.

– Resultatforbedringen er kjempegod, og dette er tidsskille for Hurtigruten. Dette er ikke lenger er et kriserammet selskap, sier han.

Reforhandlingen av avtalen med staten som ble sluttført i oktober 2008, gav en økt inntekt for 2008 på 132 millioner kroner. Denne ble i sin helhet ført
i fjerde kvartal 2008.

Fjell har tro på lønnsomhet i 2010

– Resultatet for 2009 er bedre enn de mål som ble presentert eiere og banker i forbindelse med refinansieringen vinteren 2009. Vi er tilfreds med resultatutviklingen så langt og har tro på at Hurtigruten skal nå målsettingen om lønnsomhet i 2010, sier administrerende direktør Olav Fjell.

Antall gjestedøgn i rundreisesegmentet ble redusert med 5,4 %. Nedgangen i gjestedøgn fra distansereiser ble hele 10,3 % hovedsakelig på grunn av svakere marked i et vanskelig år.

Kapasiteten ble redusert, slik at utnyttelsen av flåten var på nivå med året før. Inntektsbortfallet ble imidlertid mer enn kompensert gjennom lavere kostnader til drivstoff, mannskap og salgs/administrasjon samt bidraget fra utleien av MS Nordnorge.

– Året 2009 har vært et utfordrende år, men Hurtigruten er fornøyd med det antall passasjerer og priser som er oppnådd innenfor rundreisesegmentet. Vi er skuffet over tilbakegangen fra de som reiser kortere strekninger og vil sette i tiltak for å vinne disse gjestene tilbake i 2010, sier administrerende direktør Olav Fjell.

Store endringer i 2009

Olav Fjell, administrerende direktør i Hurtigruten ASA

Administrerende direktør Olav Fjell har iverksatt omfattende sparetiltak i Hurtigruten.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Hurtigruten har vært nødt til å skrenke kraftig inn for å spare penger. I 2009 ble halvparten av stillingene på land fjernet.

I tillegg har selskapet kvittet seg med flere datterselskap som ikke driver med kjernevirksomheten til selskapet.

Økonomien i reiselivsgiganten har vært så skakkjørt at en refinansieringsplan på 1,7 milliarder kroner måtte ordnes i fjor.

Med Hegnar på brua

I fjor høst kjøpte investoren Trygve Hegnar seg inn i Hurtigruten. Over natta ble han den største enkelt-aksjonæren med en eierandel på 20 prosent. Det sendte børsverdien kraftig opp.

Bare dager etter at Hegnar kjøpte seg opp i Hurtigruten ble han valgt til ny styreleder i selskapet.

Trygve Hegnar

Trygve Hegnar kjøpte seg opp i Hurtigruten høsten 2009, og bare dager senere ble han styreleder.

Foto: Kyrre Lien / Scanpix

I løpet av høsten ble troen på selskapet gjennvunnet. Da selskapet fikk i stand en leieavtale for MS «Finnmarken» hoppet aksjeverdien ytterligere.

Det siste året har askjekursen steget med nesten 33 prosent, ifølge tall fra Oslo børs.

Mange skjær i sjøen

Selv om siste del av 2009 var lysere enn normalt for selskapet, har de fremdeles mange utfordringer for å rette opp økonomien.

Selskapet sliter med gjeld på flere milliarder kroner og usikkerhet rundt anbudet for norskekysten fra 2012.

Resultatene som ble lagt frem i dag gir en pekepinne for hvilken retning det videre vil gå med verdens vakreste sjøreise.