Telemark hadde i fjor nesten 24 henvendelser per 1.000 innbyggere, mer enn dobbelt så mange som Nord-Trøndelag, mens Troms og Oslo som vanlig kom på andre- og tredjeplass.
– Resultatene er såpass like fra år til år at det er fristende å spekulere på om det er noe med folkelynnet i forskjellige deler av landet, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.
Vevelstad i Nordland er i andre enden av skalaen, og har ingen registrerte klager. Ordfører Ken-Richard Hansen (Sp) er ikke i tvil om at det skyldes at lokalbefolkningen har et godt lynne.
– Dette tyder jo på at folk er fornøyd. Dette gjenspeiler seg også i kommunal sammenheng. Vi opplever lite klaging til kommunen, sier Hansen til NRK.
– Handlekraftig
Vevelstad er også kommunen som har minst kriminalitet og færrest arbeidsledige.
Ordføreren er ikke sikker på hva som er suksessoppskriften.
– Hadde jeg visst det, hadde jeg holdt den for meg selv, ler Hansen.
Han beskriver lokalbefolkningen som handlekraftige folk som løser problemene på egen hånd, fremfor å klage til andre.
– Folk her kaller en spade for en spade, og kan dessuten ta spaden i egne hender.
– Hva tenker du om at folk i Telemark topper listen?
– Jeg er ikke overrasket over at folk lengre sør i landet klager mer enn oss. Det ser man på nyhetssendingene. Blir det litt uvær sør i landet, blir det med en gang et «ramaskrik».
Mest klaring i Leka
Statistikken viser at Leka er kommunen med høyest henvendelses-hyppighet, til tross for at den ligger i Nord-Trøndelag, med over 50 henvendelser per 1.000 innbyggere.
De ti byene der Forbrukerrådet har kontor ligger for øvrig høyt på statistikken, noe som kan tyde på at tilgjengelighet og tilstedeværelse senker klageterskelen.