Innovasjon Norge har flere millioner kroner tilgjengelig til eksportører av fisk som ønsker å samarbeide ut mot markedet.
LES OGSÅ:
- Vi har satset mye på markedsorientering de siste fire årene og vi har et eget program som heter Marint verdiskapningsprogram. I det programmet satser vi på samarbeid for at de skal bli mer markedsorienterte, sier Petter Ustad i Innovasjon Norge.
Han sier at det er mulig å etablere større eksortenheter.
LES MER OM:
(Ekstern lenke)30 millioner kroner brukt
LES OGSÅ:
Tilsammen er det brukt 30 millioner kroner i dette programmet. Programmet skal øke slagkraften til norske eksportører ute i markedet, men Ustad sier at de har rom for flere deltakere.
- Vi har ressurser til å ta i mot flere. Så vi ser at vi kunne vært flinkere til å fortelle om dette programmet.
Dersom eksportørene hadde vært flinkere til å samarbeide mener Ustad at man ikke kan se bort i fra at markedskrisen for blant annet saltfisk hadde vært anderledes.
- Hadde man hatt sterkere relasjoner ut i markedene og kunne man ha klart å posisjonere seg hos de store kjedene.
- Da kunne man operert med mer stabile priser fordi prisene i butikkene svinger ikke like mye som for næringa. Da kunne man også fått en jevnere etterspørsel.