Hopp til innhold

– Ganske alvorlig når kuttene likevel ble iverksatt

– Det virker som om Widerøe har gjort dårlige undersøkelser. Det mener forskningsleder etter at selskapet kuttet 1600 ruter etter kommunikasjonssvikt.

Widerøe - Gisle Solvoll

– Dårlige undersøkelser av Widerøe, mener forskningsleder Gisle Solvoll.

Foto: Kyrre Lien / Nyhetsspiller/Scanpix/NRK

– Jeg synes det er litt rart at Widerøe går ut med så store kutt før de har forsikret seg om at de har oppfattet endringene i avgiftene riktig. For dette vil få stor betydning for rutene som rammes, sier forskningsleder Gisle Solvoll ved Handelshøgskolen i Bodø.

Han mener Widerøe har gjort dårlige undersøkelser før de bestemte seg for å gjennomføre drastiske rutekutt.

– Det virker som om de har vært veldig kjappe på avtrekkeren. De var jo selv klare over at så store kutt vil ha stor betydning for de reisende, og da burde de jo ha sjekket at de har oppfattet endringene riktig.

Trusselen ble iverksatt

Widerøe truet med å kutte 1600 flyruter etter at Samferdselsdepartementet økte startavgiften med 24 prosent. Senere fikk selskapet beskjed om at flysikringsavgiften samtidig ville reduseres slik at Widerøe kom godt ut økonomisk av avgiftsendringene.

Da var det imidlertid allerede for sent.

Widerøe hadde satt i gang kuttene, og nå vil både januar og februar være preget av færre flyavganger etter kommunikasjonssvikten. Først i mars vil alle rutene være tilbake til normalen.

– Det ble ikke nevnt et ord om avgiftslette

Richard Kongsteien, Widerøe

– Det ble aldri nevnt et ord om avgiftslette, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.

Foto: Widerøe

Statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet kritiserte Widerøe for ikke å ha undersøkt de nye avgiftssatsene godt nok.

– I en ideell verden burde vi kanskje etterlyst avgiftene, men det er vanskelig med tall som ikke er publisert. Så det er en litt merkelig påstand. Vi har vært tydelige på konsekvensene av en avgiftsøkning, og det ble ikke nevnt et ord om lette i andre avgifter, sa kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til NRK.

– Tyder på dårlige undersøkelser

Gisle Solvoll ved Handelshøgskolen i Bodø er enig med Pollestads argument, og mener selskapet burde gjort grundigere undersøkelser.

– Det kan virke som om de har undersøkt dette litt dårlig, og gått ut i media og truet med kutt før de har oppklart ting med departementet. Og når det nå kommer fram at disse kuttene er iverksatt likevel, så er det ganske alvorlig, sier Solvoll.

Mener saken burde vært løst internt

– Mener du Widerøe må ta det fulle ansvaret for kuttene?

– Det virker som om de har undersøkt saken dårlig, og av en eller annen grunn gått ut i media og annonsert disse rutekuttene. Det synes jeg virker veldig rart, sier Solvoll.

Han mener mye støy kunne vært unngått dersom Widerøe og Samferdselsdepartementet hadde kommunisert bedre.

– Disse to partene burde ha oppklart dette før Widerøe gikk ut offentlig og iverksatte kutt.