NRK Meny
Normal

Mener oppdrettsgigant forsvarer undersjøisk tunnel til 4 mrd

Ordførerne på ytre Helgeland mener den enorme verdiskapninga i oppdrettsnæringa gjør at samfunnet bør bla opp fire milliarder for undersjøisk tunnel. I dag fikk de støtte fra Siv Jensens ekspertgruppe, som skal få Norge mer lønnsomt.

Marine Harvest, Herøy Helgeland

Oppdrettsgiganten Marine Harvest produserer laks for 2,4 milliarder i året, og har planer om å vokse. Det synes ordførerne på ytre Helgeland kan forsvare en fastlandsforbindelse til øysamfunnet.

Foto: Yngve Magnussen

Fra ordførerkontoret sitt i Sandnessjøen kan Alstahaug-ordfører Bård Anders Langø (Ap) se over til nabokommunene.

Anbefaler tunnel til Herøy og fortsatt ferger på fylkesveg 17

Statens vegvesen vil bygge undersjøisk tunnel mellom Herøy/Dønna og Sandnessjøen og fylkesveg 17.

Foto: Statens vegvesen
Ordfører Bård Anders Langø (Ap) i Alstahaug

– Vi ser allerede at folk flyter til Herøy og Dønna og pendler tilbake. Vi har ansatte i Aker Solution som ønsker å bo på Dønna. Da må vil legge forholdene til rette, sier Alstahaug-ordfører Bård Anders Langø.

Foto: Frank Nygård / NRK
Arnt Frode Jensen

Herøy-ordfører Arnt Frode Jensen mener bompenger må til for å realisere en undersjøisk tunnel.

Foto: Frank Nygård / NRK

– Det er bare et par steinkast over til Herøy og Dønna, men Alstenfjorden er dyp. Vi må 300 meter ned for å bygge tunnel.

Mandag slapp Statens vegvesen region nord nyheten om at de vil bygge en 13 kilometer lang tunnel 300 meter under fjordbunnen.

Tunnelen vil binde sammen kommunene Alstahaug, Herøy og Dønna med til sammen 11.200 innbyggere. Prosjektet vil koste fire milliarder, og vil ta minst 30 år å realisere.

Prislappen er ikke så viktig for ordføreren i oljekommunen på Helgelandskysten.

– Vi har bygd opp et Distrikts-Norge uten tanke for kroner og øre. Slik skal vi fortsatt drive Norge. Vi kan selvfølgelig bestemme oss for å bo i indre Oslofjord alle sammen, men jeg tror ikke noen i dette landet ønsker.

– Vil bli god butikk

Både Langø og naboordfører Arnt Frode Jensen (Ap) i Herøy er dessuten overbevist om at en undersjøisk tunnel vil bli god butikk for AS Norge.

– Vi har en stor bedrift på Herøy som heter Marine Harvest, som produserer laks for 2,4 milliarder kroner i året. Om 10 år produserer de det dobbelte som er prislappen på tunnelen. Derfor er det forsvarlig å investere, mener han.

– Pengene sitter løst i Norge

I dag slo Produktivitetskommisjonen, nedsatt av finansminister Siv Jensen like etter valget, fast at norske samferdselsprosjekter er altfor dyre. Dette er en utvikling som ikke kan fortsette, mener utvalgets leder Jørn Rattsø.

– Norge har god råd og pengene sitter løst. Lista over ulønnsomme samfunnsprosjekter er svært lang.

Rattsø anbefaler politikerne å se på løpende og nye samferdselsprosjekter i distriktene med argusøyne.

Ikke alle forunt å kjøre bil

For framtida må politikerne prioritere strammere og ha en sterkere kostnadskontroll. Gevinsten er en mer effektiv økonomi i framtiden, sier Rattsø.

Tilhengerne av småkommuner og distriktspolitikk vil få seg en støkk av rapporten. Men Rattsø forsvarer bruk av fellesskapets penger på dyre samferdselsprosjekter dersom de kan forsvares i næringssammenheng.

– Det er ikke antall innbyggere, men næringslivet som vil avgjøre om ei øy skal få fastlandsforbindelse. Skal en vei bli lønnsom må den brukes og være attraktiv for næringslivet.

Produktivitetskommisjonen

Finansminister Siv Jensen fikk tirsdag en rapport om Norges utfordringer i å bli mer produktive fra en offentlig oppnevnt kommisjon. – Rapporten har blitt litt tjukk, men innholdet er også litt tjukt, sa utvalgsleder Jørn Rattsø ved overleveringen.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix