Fra ordførerkontoret sitt i Sandnessjøen kan Alstahaug-ordfører Bård Anders Langø (Ap) se over til nabokommunene.
– Det er bare et par steinkast over til Herøy og Dønna, men Alstenfjorden er dyp. Vi må 300 meter ned for å bygge tunnel.
Tunnelen vil binde sammen kommunene Alstahaug, Herøy og Dønna med til sammen 11.200 innbyggere. Prosjektet vil koste fire milliarder, og vil ta minst 30 år å realisere.
Prislappen er ikke så viktig for ordføreren i oljekommunen på Helgelandskysten.
– Vi har bygd opp et Distrikts-Norge uten tanke for kroner og øre. Slik skal vi fortsatt drive Norge. Vi kan selvfølgelig bestemme oss for å bo i indre Oslofjord alle sammen, men jeg tror ikke noen i dette landet ønsker.
– Vil bli god butikk
Både Langø og naboordfører Arnt Frode Jensen (Ap) i Herøy er dessuten overbevist om at en undersjøisk tunnel vil bli god butikk for AS Norge.
– Vi har en stor bedrift på Herøy som heter Marine Harvest, som produserer laks for 2,4 milliarder kroner i året. Om 10 år produserer de det dobbelte – som er prislappen på tunnelen. Derfor er det forsvarlig å investere, mener han.
– Pengene sitter løst i Norge
I dag slo Produktivitetskommisjonen, nedsatt av finansminister Siv Jensen like etter valget, fast at norske samferdselsprosjekter er altfor dyre. Dette er en utvikling som ikke kan fortsette, mener utvalgets leder Jørn Rattsø.
– Norge har god råd og pengene sitter løst. Lista over ulønnsomme samfunnsprosjekter er svært lang.
Rattsø anbefaler politikerne å se på løpende og nye samferdselsprosjekter i distriktene med argusøyne.
Ikke alle forunt å kjøre bil
– For framtida må politikerne prioritere strammere og ha en sterkere kostnadskontroll. Gevinsten er en mer effektiv økonomi i framtiden, sier Rattsø.
Tilhengerne av småkommuner og distriktspolitikk vil få seg en støkk av rapporten. Men Rattsø forsvarer bruk av fellesskapets penger på dyre samferdselsprosjekter dersom de kan forsvares i næringssammenheng.
– Det er ikke antall innbyggere, men næringslivet som vil avgjøre om ei øy skal få fastlandsforbindelse. Skal en vei bli lønnsom må den brukes og være attraktiv for næringslivet.