Hopp til innhold

Slik skal råkjørerne stoppes

Å fartsperre norske biler kan bli en løsning for å forhindre trafikkulykker.

Illustrasjonsfoto

UP KAN VÆRE BAK DEG: Utrykningspolitiet er stadig ute på veiene og jakter på dem som bryter fartsgrensene. UP-sjeg i Nordland, Knut Danielsen er positiv til fartssperre på norske biler.

Foto: Aas, Erlend / Scanpix

Over to hundre mennesker dør i trafikken hvert eneste år. Nå ønsker Torbjørn Tronsmoen som er atferdsanalytiker i Statens vegvesen å innføre fartssperre i norske biler.

I en kronikk i "Vegen og vi" forteller han at han vil innføre fartssperre, eller intelligent speed adaption som det heter på fagspråket.

– Blant annet kan den varsle når du kjører over fartsgrensen. Eventuelt er det mulig å gjøre det slik at gasspedalen blir tyngre når du kommer over fartsgrensa. Det er også mulig å ha en fartssperre som gjør at det rett og slett ikke er mulig å overskride fartsgrensen.

Kunne reddet femti liv i året

I fjor døde 214 personer i trafikkulykker på norske veier. Mange ulykker er forbundet med nettopp fart.

– Hvis vi hadde tenkt oss en tvungen innføring kunne vi reddet rundt femti liv i året, sier Tronsmoen.

Derfor mener han at dette er noe alle norske biler bør ha.

UP-sjef i Nordland, Knut Danielsen, er også positiv til fartssperre på norske biler.

– For UP som har som hovedformål å redusere antall skadde og drepte i trafikken, er alle hjelpemidler ønskelige, sier Danielsen.

Illustrasjonsfoto. Foto: Erik Johansen, Scanpix.
Foto: Johansen, Erik / SCANPIX

– Farligere med fartsperre

Stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen fra Frp sitter i samferdselskomiteen. Hun er helt uenig i forslaget om fartssperre og tror et slikt hjelpemiddel kan skape flere farlige situasjoner.