Hopp til innhold

– Oljekamp og mastekrangel gir turist-boom

Turistbransjen vinner stort på mediekjøret rundt utbygging i Hardanger og Lofoten, mener reklameforsker.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Motstanden mot oljevirksomhet i Lofoten og Vesterålen og strømmaster i Hardanger har fått enorm medieoppmerksomhet. Motstandere av utbygging har igjen og igjen understreket hvor viktig det er å verne uberørt, vakker natur og sårbare områder.

– Man henter fram argumentene for at naturen bør være som den er. Det forsterker det attraktive ved reisemålene. Og det skaper en bevissthet om stedene, sier Trond Blindheim, reklameforsker og rektor ved Markedshøgskolen.

Trond Blindheim

Reklameforsker Trond Blindheim.

Foto: Markedshøyskolen

Han er overbevisst om at flere turister vil besøke stedene etter å ha lest, hørt og sett om dem i media.

Bred og effektiv dekning

Et kjapt og uvitenskapelig søk i mediearkivet Atekst viser 4014 treff på søkeordene «Lofoten» og «olje» de siste to året. Med «Hardanger» og «kraft» får man 605 treff. Dette er bare i norske papiraviser, alle innslag i radio, TV og på nett kommer i tillegg.

– Skulle de kjøpt annonser tilsvarende medieoppmerksomheten hadde det kostet 50-60 millioner, anslår Blindheim.

Han mener også denne formen for kommunikasjon fungerer mye bedre som markedsføring av stedene som turistdestinasjoner enn vanlig reklame.

– Annonser blir gjerne sett på som oppblåst selvskryt, men når motstandsbevegelsen mobiliserer finner man fram de de aller sterkeste argumentene for stedet som et attraktivt reisemål. Uansett om det måtte bli utbygging eller ikke blir dette kjempegod reklame for stedene.

– Har merket effekten

Aviser med ordet monstermast

MONSTERMASTER? Norske medier har skrevet side opp og sode ned om monstermastene i Hardanger.

Foto: Eva Berget / NRK

– Flere gjester har sagt at de har følt behov for å ta turen før det kunne være for sent, sier Tordis Berre.

Hun driver Ramberg Gjestegård ved Flakstad i Lofoten. Hun er overbevist om at debatten har vært bra for dem.

– Som vi sier, hver gang noen sier «Lofoten» er det bra for oss. Mange har fått et lite «tupp» og kommet hit etter å ha å lest om oss i media, tror hun.

– Ikke bevisst

Jan Rune Yanni Vikan

Jan Rune Yanni Vikan i Destination Lofoten.

Foto: Billy Jacobsen / NRK

Lofoten har satt ny turistrekord i år . Jan Rune Yanni Vikan som leder Destination Lofoten tror debatten som har rast har noe av æren for det.

– Oppmerksomheten er selvsagt førsteklasses reklame for oss, for alle er jo enige om at det er veldig vakkert her, sier han.

Vikan legger til at de også har fått økt besøk på grunn av at konferanser og liknende relatert til oljedebatten er lagt til området. Men han sier de ikke har utnyttet oljedebatten til å tjene mer penger.

– Vi har ikke spekulert i det når vi har flagget motstand mot oljevirksomhet i media. Det er noe vi får med på kjøpet, hevder turistsjefen.

– Ikke problematisk

Ola Skaalvik Elvevold i Natur og Ungdom har ingen problemer hvis turistbransjen tjener penger hver gang han stiller opp på TV og vil verne Lofoten.

Ola Skaalvik Elvevold -leder i sentralstyret i Natur og Ungdom

Ola Skaalvik Elvevold i Natur og Ungdom.

– Det er ikke noe hovedmål for oss å hjelpe dem, men hvis det skjer synes jeg ikke det er noe galt i det. Turistnæringa skaper store verdier for hele Lofoten, sier Elvevold.

Heller ikke Trond Blindheim synes det gjør noe at de samme som er med på å holde liv i debatten tjener penger på det.

– Det er bare bra at de kan bygge opp stedet sitt som reisemål, mener han.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.