Nå får Statens vegvesen kontrollbiler med innebygget kamera. Kameraet skanner nummerskiltene til kjøretøy når det avholdes kontroll, og gir kontrollørene øyeblikkelig tilbakemelding på hvorvidt sjåføren har papirene i orden.
Selv om slike kamera har vært i bruk tidligere, er det første gang de integreres permanent i bilene, forteller Jørn Simonsen hos Utekontrollseksjonen i Statens vegvesen region nord.
– Det betyr at vi kan jobbe mye mer effektivt ved at vi kun stopper de som ikke har ting i orden, sier Simonsen til NRK.
1,2 millioner kroner per bil
I Nord-Norge har Statens vegvesen investert i tre slike biler, hver med en prislapp på 1,2 millioner kroner. Disse skal ha hjembase i henholdsvis Mosjøen, Tromsø og Kirkenes.
– Vi har fått de tre første kontrollbilene i landet hvor slike kamera er montert permanent i bilene. Dette vil uten tvil fremme trafikksikkerheten, mener Simonsen.
– Hvem vil dere kontrollere?
– Fortrinnsvis næringstransport, altså busser, lastebiler, vogntog og lignende. Men kommer det en personbil forbi som ikke har ting i orden, kan vi også ta den inn.
Må fremdeles gjøre noe av kontrollen manuelt
Bakgrunnen for at Statens vegvesen installerer kamera i bilene sine, er et nytt prøveprosjekt som gjennomføres i Nord-Norge denne våren.
– Dersom erfaringene blir gode, vil nok dette etter hvert bli en permanent løsning i våre kontrollbiler på landsbasis, sier Simonsen.
Prosjektet skal sikre at næringskjøretøy faktisk overholder det nye regelverket om obligatorisk bombrikke.
Men kameraene sjekker også en rekke andre ting.
– Vi kan sjekke om kjøretøyene har gyldig forsikringsavtale, om de er registrert av eierne de faktisk brukes av og om de har den pålagte EU-kontrollen.
– Greit
Juridisk direktør Kim Ellertsen i Datatilsynet ser ikke noen problemer med det nye kontrollsystemet, så lenge opplysningene ikke lagres lenger enn det som er nødvendig for å gjennomføre kontrollen.
– Dette er greit så lenge systemet ikke brukes til andre ting enn det som er forutbestemt.
Ellertsen mener det ville vært verre dersom kamerateknologien stod for kontrollen alene.
– Her møtes bilistene fremdeles av menneskelige kontrollører, og har mulighet til å ta til motmæle hvis de er uenig i noe, noe som er viktig, sier Ellertsen.