NRK Meny
Normal

Måtte lande med én motor: – Rart å se på at propellen ikke gikk rundt

Et Widerøe-fly med 22 passasjerer fikk trøbbel og måtte lande med bare én motor i drift på Brønnøysund lufthavn mandag ettermiddag.

Widerøe-fly landet med en motor

Flyet fra Trondheim med 22 passasjerer og mannskap om bord landet like etter klokka 16 med én motor i drift på Brønnøysund lufthavn.

– Det var litt merkelig å sitte i flyet og se på en propell som ikke gikk rundt, men det var ingen dramatikk. Vi fikk veldig god informasjon underveis, og landingen gikk rolig for seg. Så vidt jeg kunne se, var ingen av passasjerene nervøse, sier passasjer Torgny Wågø fra Trondheim til NRK.

Flyet fra Trondheim med 22 passasjerer og mannskap om bord landet like etter klokka 16 med én motor i drift på Brønnøysund lufthavn. Flyet skulle egentlig ha landet klokken 15.45.

– Det er heldigvis ikke ofte slikt skjer, men flyet landet kontrollert, konstaterer flyplassjef Glenn Robert Johnsen ved Brønnøysund lufthavn til NRK.

Han forsikrer at det går helt fint å lande med bare én motor.

Full beredskap

Meldingen om motortrøbbelet nådde flytårnet i Brønnøysund like før klokka 16 og det ble satt i verk full beredskap ved flyplassen. Brannvesen og ambulanse rykket ut til flyplassen.

Widerøe-fly landet med en motor i Brønnøysund

Flyet tok en ekstra runde for å skaffe seg oversikt over situasjonen og forberede seg på å lande med en motor, og deretter kansellerte de mayday-meldingen.

Foto: Fredrik Bakken

– Flyet hadde problemer med den ene motoren like før de skulle gå inn for landing, derfor sendte de i cockpit ut mayday-melding og ba om økt beredskap, opplyser kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien til NRK.

Flyet tok en ekstra runde for å skaffe seg oversikt over situasjonen og forberede seg på å lande med en motor, og deretter kansellerte de mayday-meldingen.

– Var det dramatisk?

– Jeg ville ikke si at det var dramatisk, de fulgte prosedyrene som er når man skal lande med bare en motor. Det er bedre å først melde mayday og så trekke den tilbake.

– Uvanlig

– Hvor vanlig er det å lande med en motor?

– Det er ikke så vanlig, men det skjer kanskje et par ganger i året på våre innenlandsflyginger. Vi har 450 avganger om dagen, så sannsynligheten for at begge motorene skal streike samtidig er svært liten, sier Kongsteien.

– Hvordan går det med passasjerene?

– De fikk informasjon om hva som foregikk og at de hadde problemer med en av motorene. Nå får de en debrif med piloten som forteller dem hva som skjedde og svarer på spørsmål. Det var ingen dramatikk inne i flyet blant passasjerene som jeg har fått hørt om, sier Kongsteien.