Hopp til innhold

Maskinisten som skrev bok om Vesteraalske

Han er 1. maskinist på MS «Trollfjord», er bosatt på Sortland og har vokst opp med Hurtigruten. Nå har han laget bok om VDS. Vårt mest ærverdige hurtigruteselskap.

Per Rydheim

Per Rydheim med boka «Vesteraalske», som lanseres i disse dager. Bildet er fra Galleri Espolin om bord på MS Trollfjord, der Rydheim arbeider som 1. maskinist.

Foto: Bjørn Tore Pedersen

– Forleggeren min raljerer litt med at jeg er en av de få maskinistene som har skrevet ei bok i det hele tatt. I utgangspunktet er han selv navigatør. Så dette er litt artige kombinasjoner, ler Per Rydheim.

I disse dager lanserer han «Vesteraalske». Ei fyldig og omfattende bok om det gamle ærverdige hurtigruteselskapet VDS (Vesteraalens Dampskibsselskab). Arbeidet med boka har tatt ham flere år. Han begynte for alvor i 2007 med å samle inn et omfattende materiale via Riksarkivet.

– Fra dekksdagbøker til årsrapporter via seilingslister for hvert enkelt skip. Det var betydelige mengder med opplysninger, som må måtte systematiseres og skrives ned, forteller Per Rydheim.

Arbeidet med de enkelte skipene og deres ruter var han ferdig med i 2009. Men så ble han alvorlig syk og måtte ta seg en lengre pause, før han kunne ta opp tråden igjen i 2013. Nå to år etter er boka ferdig fra forlaget, som er Fusa Dampskibsexpedition.

Født inn i Hurtigruten

 Ole Siem Portrett av mann i uniform, Tromsø

Senere kommandørkaptein Ole Siem (f.1882 i Trondheim - d.1979 i Vestre Aker) var på denne tiden administrerende direktør for Troms Fylkes Dampskibsselskap TFDS (1929-35). Skipsinspektør i Vesterålens Dampskibsselskap VDS (1934-35), administrerende dir. for samme fra 1936.

Foto: Christian Hansen A/S / Christian Hansen/Perspektivet Museum

Interessen for VDS og Hurtigruten har Per Rydheim hatt så lenge han kan huske. Han er nærmest født inn i Hurtigruten, fra tiden da hans far hadde sitt virke om bord på gamle MS «Harald Jarl». Et fartøy Per Rydheim kjenner godt fra barnsben av, etter som han fikk ære med faren om bord. Men det er likevel de blå skipene til VDS som har gjort sterkest inntrykk på Per Rydheim. Forståelig nok etter som han er vesteråling selv.

Gjennom årenes løp har det vært laget flere bøker om VDS. Mest kjent er Reidar Stavseths «På nordnorsk kjøl» fra 1956 og Leif B. Lillegaards «De blå skipene» som kom i 1981. I motsetning til sine forgjengere har Per Rydheim vært mindre opptatt av VDS som rederi. Det er skipene og rutene de gikk i, fra starten i 1881 til selskapet var historie i 1988, han har lagt hovedvekt på.

VDS hadde til sammen 72 skip i tjeneste under sin blåhvite skorstein, i tillegg til en rekke innleide fartøyer. For Per Rydheim har det vært viktig å dokumentere selskapets historie, og formidle den videre til oss andre, og særlig de som kommer etter oss.