Hopp til innhold

Må utsette gigantprosjekt fordi «ingen» vil bygge veien

Stortinget har bevilget milliarder til ny E6 på Helgeland, men nå må deler av prosjektet settes på vent fordi kun to firmaer ønsker kontrakten.

E6 GJENNOM DUNDERLANDSDALEN i rana

NRK har tidligere skrevet om E6 gjennom Dunderlandsdalen nord for Mo i Rana hvor asfalten smuldrer opp.

Foto: Susanne Lysvold / NRK

Statens vegvesen har selv konkludert med at standarden på veistrekningen er altfor dårlig og at den skaper problemer for trafikanter og gir næringslivet store utgifter. Vegvesenet mener også den påvirker trafikksikkerheten negativt.

Derfor har politikerne gitt grønt lys for utbedring og satt av 1,5 milliarder kroner til første del av gigantprosjektet. Men kun to firmaer hadde meldt seg da fristen gikk ut for strekningen mellom Saltfjellet i nord og Korgen i sør.

Dermed blir konkurransen om utbygging for liten og prosjektet blir satt på vent inntil vegvesenet vet hva de skal gjøre.

– Det er gitt forlenget frist for å sjekke om vi skal gå videre med prosessen eller hvordan vi skal angripe det med tanke på at det er så få aktører, sier prosjektleder Bård Nyland i Statens vegvesen.

Overrasket

Bård Nyland

Prosjektleder Bård Nyland i Statens vegvesen har pengene, men mangler firmaer til å sette i gang Vegpakke Helgeland nord.

Foto: Irene R. Skaue / Statens vegvesen

Forrige uke skulle etter planen brukes til ta en avgjørelse om videre framdrift i prosjektet.

Kontrakten har en varighet på 15 år og innebærer utbygging, prosjektering, drift og vedlikehold av den 62 kilometer lange veistrekningen.

Stortinget godkjente i begynnelsen av juni utbyggingen og overraskelsen er stor over at det kun er selskapene NCC, og Leonhard Nilsen & Sønner som har meldt sin interesse.

– Vi er usikre på hvorfor markedet ikke har svart slik vi håpet på. Vi er nå avhengige av respons fra markedet for å kunne gjennomføre en konkurranse og få en utbygging som er både fremtidsrettet og god for et så stort prosjekt, sier Nyland.

(artikkelen fortsetter under)

E6 Helgeland nord

Veiprosjektet E6 Helgeland nord strekker seg over totalt 125 kilometer, fra Bolna i nord til Korgen i sør. Det skal bygges 62 kilometer ny vei, mens 47 kilometer skal utbedres.

Foto: Statens vegvesen

Delvis bompengefinansiert

Om lag 80 prosent av utbyggingen skal finansieres av Staten, mens resten av pengene hentes inn gjennom bompenger.

Statens vegvesen bruker en ny form for kontrakt når de forsøker å lokke entreprenører til prosjektet. Den såkalte vegutviklingskontrakten betyr at det meste av driften og vedlikeholdet blir lyst ut i en samlet konkurranse.

Vegvesenet mener kontraktsformen sikrer og gir forutsigbarhet for utbyggingen som er ventet å være ferdig i 2018.

Trenger bedre konkurranse

Jon Sandnes, adm.dir i Byggenæringen

Jon Sandnes Byggenæringens Landsforening etterlyser flere selskaper.

I Byggenæringens Landsforening er de enige med vegvesenet i at flere må komme på banen før kontrakten kan tildeles noen.

– Jeg er overrasket over at det bare er to firmaer som har meldt seg. Jeg hadde hvert fall håpet at det var flere, sier administrerende direktør John Sandnes i foreningen.

Han understreker at det ikke er uvanlig med interesse fra færre selskaper i store prosjekter, men er ikke i tvil om at det må være flere enn to firmaer med i vurderingen dersom konkurransen skal være reell.

– Som et generelt måltall vil jeg si at man gjerne skulle sett at det var flere enn to. Man burde hatt minst opp mot fem. Vi ønsker at Statens vegvesen skal ha flest mulig som konkurrer om dette slik at man får et velfungerende marked, sier Sandnes.

elendig vegstandard i Dunderlandsdalen