Hopp til innhold

Må reise halvannen time for å hente posten

Regninger og innkallelser til sykehus blir liggende i dagevis fordi Posten ikke vil sende eget bud til innbyggerne på øya Tro i Alstahaug, sier Irene Pettersen, som frykter folk nå vil flytte.

Sørover Tro. Rødøyvågen i forgrunnen og Høyholmstindan i bakgrunnen.

Sørover Tro. Rødøyvågen i forgrunnen og Høyholmstindan i bakgrunnen.

Foto: Trond Ludvigsen

På Tro har posten i mange år blitt distribuert ved hjelp av en kontraktør, altså en privatperson som har tatt på seg jobben med å distribuere post til de 12–15 fastboende mot en liten godtgjørelse.

Irene Pettersen på Tro sammen med sin sønn

Irene Pettersen sammen med sin sønn Daniel (23), som lider av alvorlig handicap. Daniel er mye syk, og for Irene blir derfor problemene med posten nok et stressmoment i hverdagen.

Foto: Privat

Men etter at han gav seg i en alder av 75, har Posten ikke funnet noen som kunne ta over. Dermed har innbyggerne fått tildelt hver sin postboks på Tjøtta, rundt halvannen times reise tur/retur med ferge.

– Situasjonen er uholdbar. Selv har jeg en sønn som er mye syk. Det er ikke lett å hente post når fergene som går her ikke er pålitelige - jeg kan risikere å ikke komme meg hjem igjen, sier Irene Pettersen, som Helgelands Blad tidligere har snakket med.

Hun bor på øya og får nå post rundt én gang i uka. Enten ved at hun selv tar sjansen på en tur over, eller ved at en snill nabo henter posten for henne.

– Posten har prøvd å få noen til å ta over. Men sannheten er at de som bor her ute er syke eller pensjonister, og ikke har lyst på det ansvaret. Når ingen kan stille opp, har jeg inntrykk av at Posten tenker «jaja, da får de ha det så godt».

Problematisk

Å få post én gang i uka byr på problemer, forteller hun.

– For meg som har en syk sønn, er det skummelt. Sykehusinnkallelser, regninger blir liggende i dagevis. Og når avisen kommer er jo alt gammelt nytt.

Ifølge henne har de klaget, uten resultat. Hun forteller at de godt kan klare seg med post to-tre ganger i løpet av uka, eller at Posten hiver alt i en kasse på kaia, som de fastboende så kan forsyne seg av.

Konsekvensen kan bli at folk begynner å se seg om etter en ny plass å bo på fastlandet.

Irene Pettersen

Har prøvd å finne løsninger

John Eckhoff, pressesjef, Posten Norge

John Eckhoff, pressesjef i Posten Norge, forteller at de ikke vil være vanskelige, og at de lenge har prøvd å få noen til å ta over kontraktørjobben.

Foto: Posten Norge

Pressesjef John Eckhoff i Posten forteller på sin side at de har gjort det de har kunnet for å finne en løsning på situasjonen, og at de gjentatte ganger har prøvd å få noen til å ta over kontraktørjobben.

– Fra Postens side er det for få postkasser til at det lønner seg for oss å sende et eget postbud til øya. Skal postbudet bli med, blir det værende der til ferga skal tilbake igjen, og da går dagen. Derfor har vi tilbudt dem gratis postboks på Tjøtta.

Han synes for øvrig at det er fint at de fastboende er opptatt av Posten.

– Men for oss blir det for stor kostnad å sende eget postbud til Tro, og det å legge alt i en boks på kaia tror jeg ikke er noen ideell løsning.